Hyundai ix20
Foto: Zuzana Ptáčková
Třída malých MPV je v ČR doslova pod palbou. Zatímco dříve zde jasně dominovala Škoda Roomster a ostatní, převážně evropští výrobci sbírali zbytek, nyní do statistiky prodejů čím dál jasněji promlouvá korejské duo Kia Venga/Hyundai ix20.

Naftová jednotka se shodným objemem a podobným výkonem (1.6 CRDI) už není kompaktnímu Hyundaii zapovězená; o tom, jak jezdí slabší 1.4 CRDI, se ve svém testu rozepsal kolega Honza.

Jelikož jeho hodnocení vzhledu exteriéru bylo velmi zevrubné a s autem jsme se navíc při zahájení výroby v Nošovicích seznámili staticky, ponechám tentokrát tuto část hodnocení stranou.

Pouze potvrdím, že ix20 působí dospělejším a rafinovanějším dojmem než Venga, snad jen zpětná zrcátka s integrovanými blikači (u Hyundaie standard) se mi líbí méně než jednodušeji tvarovaná u Kie.

reklama

Uvnitř už je toho k rozebrání více. Jedním z hlavních důvodů je fakt, že testovaný model se dostavil ve špičkové výbavě Style, která přináší prvky v této třídě dosud nevídané. Interiér prosvětluje příplatkové dvojdílné střešní okno (25 000 Kč, přední část je výsuvná), na středovém panelu se objevila obrazovka multimediálního systému s integrovanou navigací a parkovací kamerou (25 000 + 10 000 Kč).

Startování tlačítkem, bezklíčový vstup, zatmavená zadní okna, dešťový senzor a chromované kliky dveří jsou součástí paketu Premium (30 000 Kč). K tomu tempomat, kožené čalounění... nakonec se cenovka příplatkové výbavy vyšvihla přes 120 tisíc. Ale o tom více až později.

Barevná kombinace interiéru v barvách šedá-béžová je jistě pohlednější než základní tmavošedá, ovšem hnědý metalický lak mě zrovna dvakrát nenadchnul.

Poměrně atraktivní vůz zbytečně „znenápadňuje“, což ale případnému majiteli nemusí vadit. Já bych preferoval třeba červenou metalízu a takových ix-dvacítek jsem během testu potkal hned několik. Modré podsvícení přístrojů lze regulovat jedním kolečkem, takže už nebije do očí jako třeba ve větší i30.

Potěší velmi dobrý zvuk audiosystému, multifunkční volant obsadilo množství tlačítek blížící se Citroënu – spodní dvojici ramen zabírají ovladače tempomatu a telefonu. Ten se bůhvíproč nepodařilo přes Bluetooth úspěšně připojit.

Rodinná kouzla

Hlavním důvodem, proč dát před malým kombíkem přednost právě čtyřmetrovému MPV, je variabilita. Hyundai v tomto ohledu nijak nezaostává: základní objem zavazadelníku 440 litrů lze zvětšit odsunutím sedadel vpřed na 570 litrů.

Další prostor získáte sklopením opěradel, ale v takovém případě je třeba vzniklý schod vyrovnat podlážkou. Nevadí to, výsledných 1486 litrů je mimořádně dobrý objem.

„Kouzlením“ se zadními sedadly lze vytvořit pohodlné sezení pro každého – ať už vyžaduje vzpřímenější nebo naopak ležérnější pozici.

Vpředu si na nabídku prostoru také rozhodně nejde stěžovat, posez je pochopitelně vyšší než v běžném hatchbacku a s kdovíjakým bočním vedením nepočítejte. Loketní opěrka je dostupná pouze pro řidiče.

Dělený čelní sloupek znesnadňuje výhled do táhlých zatáček, tady by přišlo vhod spíše řešení, které použil Citroën C4 Picasso. V ostatních směrech je ale výhled dobrý.

V zimě byste mohli mít drobný problém s rozměrným čelním sklem: stěrače s nestejnou délkou ramének totiž zvládají obsluhovat jen spodní tři čtvrtiny.

Zážehová jedna-šestka není v našich testech žádnou žhavou novinkou. V ix20 však konečně spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou (Kia Venga má dosud pětistupňovou).

Těšil jsem se tedy, že auto bude vhodnějším kandidátem na dálniční trasy než třeba před rokem testovaný i30 CW, který při 130 km/h točil nemalých 4000 otáček. Jenže šestikvalt má stupně tak krátké, že ve stejné rychlosti ukazuje jen o 100 otáček méně. A to je pochopitelně doprovázeno nepříliš sportovním zvukem motoru, který se ozývá víc než dost.

 

Takové zacházení si pochopitelně žádá své, pokud jde o příděl paliva. Zmiňovaná stotřicítka upíjí po 8,7 litru, pomalejších 100 km/h si vezme už jen 7,1 l. Ve městě se Hyundai pohyboval mezi 6,6 a 9 litry, to podle hustoty provozu a tlaku na akcelerátor. Zato na okreskách už ukázal poněkud sympatičtějších 6,2 litru.

V kombinaci se nakonec palubní počítač zastavil na 8,4 litru. Na jedno načerpání by tedy neměl být problém překonat 500 kilometrů.

The All New Hyundai ix20

Když jsem pročítal test naftové ix20, zarazilo mě, že kolega Honza vychválil řízení Hyundaie jako mrštné. Opravdu jsme řídili stejný vůz nebo je benzínová ix20 tak odlišná? Ano, převod je strmý, auto reaguje bystře, ale slabý elektrický protitlak posilovače řízení jej naprosto okrádá o jakýkoliv příjemný pocit.

Oproti tomu chod šestistupňové převodovky si zaslouží pochvalu, je velmi přesná, třebaže má delší dráhy. Pedály jsou naladěné spíše pro dámskou nohu a spojka zabírá až skoro nahoře.

 

Jak už padlo v předchozím testu, podvozkem Hyundai nad Kiou Venga vítězí na celé čáře. U rodinných vozů spíše oceníte komfortní setup, zatímco natřásání na dlažebních kostkách či tvrdé rány při přejezdu retardérů jsou ideální způsob, jak popudit vzadu jedoucí děti. Ix20 však sází na měkké odladění, které menší nerovnosti bezpečně odfiltruje, zatímco na těch větších reaguje houpavě. Je to možná na úkor chování v zatáčkách, ale copak s tímto autem bude někdo jezdit „pilu“?

Za přiměřeně peněz hodně muziky

Jak už padlo úvodem, příplatková výbava vyhnala cenu malého Hyundaie pěkně vysoko přes půl miliónu. To se ale pořád bavíme o téměř úplně dovybaveném vrcholném modelu s nejsilnějším benzínovým motorem. Většině rodin bude pro běžné cestování zcela dostačovat slabší 1.4 CVVT a také nejspíš oželí většinu výbavových prvků, kterými se testovaný kus honosil.

Konkrétně v edici Trikolor začíná na 280 tisících, lépe vybavená Comfort přijde na 335 tisíc. Cenová válka na českém trhu pokračuje dál a Hyundai je jedním z hlavních aktérů. S ix-dvacítkou má našlápnuto k velmi slušným výsledkům.

Plusy: komfortní podvozek, řazení, variabilita interiéru, bohatá výbava
Mínusy: cena příplatků, akustický projev ve vyšších otáčkách, řízení, výhled šikmo vpřed

Základní cena: 299 990 Kč

Motor atmosférický zážehový čtyřválec
Objem 1591 ccm
Výkon 92 kW (124 k) při 6300 ot./min.
Točivý moment 156 Nm při 4200 ot./min.
Maximální rychlost 184 km/h
Zrychlení 10,9 s
Převodovka manuální šestistupňová
Spotřeba město/mimo/komb 7,4/5,7/6,4 l/100 km
Spotřeba během testu 8,4 l/100 km
Palivová nádrž 48 l
Délka x šířka x výška 4100 x 1765 x 1600 mm
Rozvor 2615 mm
Hmotnost 1355 kg
Zav. prostor min/max 440-570/1486 l