Generační výměna Octavie se vydařila a model táhne značku Škoda výš.
Foto: Škoda Auto
Registrace nových aut na českém trhu se meziročně propadly o děsivých 22 procent. Škoda Auto ztratila dokonce více než 31 procent. V Mladé Boleslavi ale nepanikaří a pokles vysvětlují čekáním zákazníků na novou Octavii.

Únorové registrace nových aut na českém trhu, to je čtení jen pro silné povahy mezi prodejci vozů. Lednový meziroční sedmiprocentní sešup (podrobnosti čtěte zde) byl jen slabým předkrmem pro únorovou krvavou řež nejlépe vyjádřenou číslem -22 procent. Rozdíly mezi výsledky jednotlivých značek jsou ale obrovské.

Škoda v únoru klesala rychleji než trh – proti loňsku zaregistrovali její zákazníci téměř o 32 procent méně aut než ve stejném měsíci před rokem. Podíl značky na trhu klesl z loňských 33 procent na letošních 29 procent. Přesto v Mladé Boleslavi nepanikaří. Podle kuloárových informací Škoda s podobným vývojem počítala, protože zákazníci čekají na nové Octavie. Na liftback třetí generace už evidují 2400 závazných objednávek, většina z nich se vyřídí až v dubnu. Od 5. března se navíc dá objednávat i nový kombík.

reklama

Zájem o Octavie v únoru opravdu klesl, jak se můžete přesvědčit v žebříčcích nejregistrovanějších modelů v Česku zde. Přesto zůstává Octavia neohroženě na čele hitparády, protože Fabii evidentně kanibalizuje Rapid, jemuž se po zlevnění podařilo pevně usadit na pozici české trojky.

Stabilně si vede v únoru pátý Superb, ale zamýšlet by se v Mladé Boleslavi měli nad až 12. místem Yetiho a 13. příčkou Roomsteru, který se nestal ani nejprodávanějším vozem své třídy MPV, když ho předčil nošovický Hyundai ix20. Umístění nejmenší škodovky Citigo na 15. pozici odpovídá malému významu třídy miniaut, které jednoznačně dominuje, na českém trhu.

Stříbro za škodovkou si už druhý měsíc po sobě drží Volkswagen, který ale těží i ze zájmu zahraničních kupců o pořízení auta této značky v Česku. Vévodí totiž žebříčku největších exportérů aut zaregistrovaných u nás se 415 kusy před Škodou (406) a Fordem (297). V této statistice jsou sice započítány i starší vozy, ale dává přibližný přehled o tom, která nová auta nejvíce mizí po registraci v Česku za hranicemi.

Volkswagenu Golf patří pozice nejregistrovanějšího nového auta jiné značky než Škoda před dvojicí Hyundai i20 a i30. Právě Hyundai je třetí a poslední opravdu silnou značkou na českém trhu s podílem registrací blížícím se deseti procentům. V únoru ale zaregistroval méně aut než loni – o 12 procent. Pořadí dalších značek se měsíc od měsíce dost mění, to únorové vidíte níže:

1. (1.) Škoda              3054

2. (2.) Volkswagen     1203

3. (3.) Hyundai           1045

4. (6.) Peugeot             636

5. (4). Ford                   623

6. (8). Kia                     457

7. (5.) Renault              443

8. (7.) Citroën               398

9. (9.) Dacia                  260

10. (15.) Fiat                 243

Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností. Počty registrací zveřejňuje Svaz dovozců automobilů. Umístění v závorce značí pořadí v žebříčku za oba dva měsíce letošního roku.

Po delší pauze se do TOP 10 znovu vrátil Fiat, který si v únoru z významnějších značek také připsal největší meziroční nárůst registrací – o 36 procent. Podobně dobře se dařilo i Mazdě, nárůst 31 procent evidujeme u Land Roveru a 17 procent v plusu byl Volkswagen. Mazda si za dva měsíce letošního roku drží meziroční progres 87 procent, Fiat 40 procent, Seat 39 procent a Citroën 29 procent.

Největší meziroční propad jsme v únoru zaznamenali u Mitsubishi, jejichž registrace se zastavily jen na 45 procentech loňského objemu, na 47 procentech je Chevrolet, na 48 procentech Nissan a 53 procentech Renault. Po dvou měsících patří černý, nebo spíš z účetního pohledu červený, Petr také Mitsubishi s pouhými 51 procenty loňských čísel.