AKTUALIZOVÁNO Největší popularitu zažívali Fifinka, Myšpulín, Pinďa a Bobík v 70. a 80. letech. Koncem 80. let se náklad v jednom vydání vyšplhal až na 220.000 výtisků.

Pro mnohé dospělé jsou postavičky Bobíka, Pinďi, Fifinky a Myšpulína vlídnou připomínkou dětství. V 70. letech dosahoval náklad Čtyřlístku až 200.000 kusů. Populární komiksový časopis slaví dnes své čtyřicetiny.

Duchovním otcem komiksových hrdinů je výtvarník Jaroslav Němeček. "V roce 1968 jsem se dostal poprvé za hranice a byl jsem šokovaný, jak barevné jsou tam časopisy. Vrátil jsem se posedlý myšlenkou to také zkusit," vzpomíná kreslíř na své začátky. Prvních šest příběhů napsal tehdy pětadvacetiletý ilustrátor sám, dalších 150 příběhů psala Ljuba Štíplová.

Čtyřlístek byl v dobách svého vzniku v tehdy socialistickém Československu komiksovým průkopníkem. Až do jeho příchodu zde samostatné komiksové sešity nevycházely. Časopis původně vycházel nepravidelně osmkrát ročně. "Často jsme naráželi na různé zádrhele, například nebyl papír," poznamenal Němeček. Tyto nesnáze však určitě časopis překonal. Vždyť počet vydaných čísel se v současnosti blíží již pěti stovkám.

Vyměním digitálky za Čtyřlístek

Největší popularitu zažíval Čtyřlístek v 70. a 80. letech. Koncem 80. let se náklad v jednom vydání vyšplhal až na 220.000 výtisků, přesto se po nových příbězích vždy jen zaprášilo. Rodiče dnešních dětí vzpomínají i na jeho velkou směnnou hodnotu. Jednotlivé sešity se vyměňovaly za žvýkačky, céčka či digitální hodinky. Dnes se staré sešity dokonce sbírají a cena těch nejvzácnějších dosahuje v antikvariátech i několika stovek korun.

reklama
p>Komiksoví hrdinové už neprožívají dobrodružství jen na stránkách svého časopisu, který vychází dvacetkrát ročně. Objevují se i v magazínu Čtyřlístek Speciál či na CD-Romu, mají i internetovou stránku. Každý rok také vycházejí dva až tři knižní tituly, jeden vždy s novými příběhy. Nejúspěšnější z nich, Muž z budoucnosti, dosáhl šedesátitisícového nákladu. Před dvěma lety zamířila čtveřice přátel i do hudebního průmyslu, když šéf vydavatelství EMI Vladimír Kočandrle přišel s nápadem udělat z nich hudební kapelu.

Pro Šmouly dostatečné, pro Myšpulína nikoliv

"Myšpulín má takové speciální piano, které je obstaráno spoustou funkcí, Pinďa hraje na kytaru, Fifinka zpívá a Bobík bubnuje," popisoval instrumenty nového bandu kreslíř Němeček. Inspirace vydavatele Kočandrleho byla jasná - u EMI totiž vycházejí nahrávky a DVD úspěšného kresleného projektu Gorillaz, za nímž stál zpěvák Damon Albarn z britských Blur a jeho kamarád, komiksový kreslíř Jamie Hewlett. Zatímco „gorilí" čtyřku tvoří poněkud potemnělé postavy a stejně laděné hip hop a elektronika, „superkapela" Čtyřlístek je dílem textaře Lou Fanánka Hagena a Matěje Homoly z kapely Wohnout.

Tudy ne. Poslechněte si Čtyřlístek jako nepodařenou kapelu

Fanánkovy veršovánky, které se hodily ke Šmoulům, méně však již k vynalézavému Myšpulínovi, pracovité Fifince, zemitému Bobíkovi či větroplachovi Pinďovi, ovšem desce příliš neprospěly a ta zapadla.

Vědci se ptají: Co se děje v noci za okny domku čp. 7?

Zajímavěji se Čtyřlístku chopili čeští "komiksologové". Na předloňském Komiksfestu uvedli dva z nich, Vít Janota a Karel Kuna, přednášku, jejímž tématem byla otázka: "Co se děje za okny domku Třeskoprsky č. 7 v noci?"

Jejich studijním materiálem bylo prvních sto deset čísel Čtyřlístku, což je více než 880 kreslených stran se zhruba sedmi tisíci obrázků. „Co se z tohoto množství dovídáme o citech? Žalostně málo," konstatovali badatelé Janota s Kunou. „Posuďte sami: Dvakrát položil Myšpulín ruku na rameno Pinďovi, dvakrát Pinďa objal Bobíka, jednou Fifinka Pinďu, jednou spolu leží Myšpulín s Fifinkou na jedné dece, jednou tak činí Pinďa s Bobíkem, jednou Fifinka s Pinďou. A to je v podstatě celé. Navíc nic, co by překročilo rámec běžných společenských konvencí. Vycházíme-li z předpokladu, že se v případě Čtyřlístku jedná o duševně i fyzicky zdravé jedince, a tedy že nějaký intimní život mají, je až zarážející, jak důsledně v tomto bodě autoři mlčí," uvedli tehdy autoři přednášky. Vědecký přístup  autorů se dá vysvětlit jejich povoláním (Janota je fyzik a Kuna přírodovědec - matematik), jejich zaujetí pak to, že generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků se Čtyřlístkem vyrostla.

Myšpulín marihuanu nekouří 

Důležité je, že čtyřicetiletí hrdinové dodnes baví malé čtenáře, ačkoliv se Myšpulínův profesorský motýlek nebo veterán, jímž jezdí Čtyřlístek na výlety, pramálo hodí k počítačům, iPodům, twitteru a SMSkám. Dnes, kdy časopis vydává stejnojmenné soukromé nakladatelství, se náklad stále pohybuje kolem čtyřiceti tisíc.

V současnosti vymýšlí dobrodružství kreslených postaviček 15 textařů. Ne vždy se ale novodobá témata setkala s pochopením. Poměrně nepřátelsky byl přijat Myšpulín před osmi lety, když začal bojovat proti drogám a vyhlásil heslo "nekuřte marihuanu".