Brno se dneškem stává centrem současného grafického designu z celého světa. 24. ročník Mezinárodního bienále grafického designu potrvá do října.

Velkou cenu 24. ročníku Mezinárodního bienále grafického designu Brno 2010 získal výtvarník Cornel Windlin ze Švýcarska.

Do stejné země poputuje také hlavní cena v kategorii plakáty, kterou vyhrál Ralph Schraivogel. Ocenění v kategorii firemní, propagační a reklamní grafika získala Jumiko Jasudaová z Japonska.

Tři ze čtyř zvláštních cen získali domácí autoři, oznámili dnes organizátoři.

Brno se dneškem stává centrem současného grafického designu z celého světa. Bienále potrvá do října. Výstavám designu patří všechny paláce Moravské galerie v Brně.

V Uměleckoprůmyslovém muzeu najdou zájemci hlavní výstavu soutěžních prací. Soutěž obeslalo 181 autorů z 32 zemí, odborná porota mohla vybírat z 600 děl.

reklama
p>Do širšího výběru bylo zařazeno celkem 3000 exponátů od 755 autorů ze 41 států. Další přehlídky grafického designu nabídnou také Pražákův palác a Místodržitelský palác.

Cosi tísnivého

Vedle soutěžní přehlídky je součástí brněnského bienále také odborné dvoudenní sympozium v divadle Reduta a řada doprovodných výstav. Největší z nich je vždy profilová výstava kurátorsky připravená významnou zahraniční osobností. Letos je jí britský kritik designu, spisovatel a teoretik vizuální kultury Rick Poynor.

Výstava nese název Cosi tísnivého: Surrealismus a grafický design a přestaví například známé tuzemské autory, jako jsou Karel Teige, Jan Švankmajer nebo Zdeněk Ziegler.

Brněnská přehlídka se koná pravidelně od roku 1963. Podle představitelů Moravské galerie je proto nejstarší cyklickou přehlídkou grafického designu na světě a patří k nejvýznamnějším a nejstarším bienále v oboru. Předloni se držitelkou velké ceny stala výtvarnice Kasia Korczaková z Nizozemska, o dva roky dříve pak Portugalci Artur Rebelo a Liza Ramalhová.

Aktuální bienále, které potrvá ode dneška do 24. října, je věnováno především plakátu, firemní, informační a reklamní grafice. Toto téma se na bienále pravidelně střídá se zaměřením na ilustrace a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.