Náš svět je jako koktejl. Chutná dobře, když obsahuje ty správné přísady ve správném poměru. Dnes mícháme už skoro všechno: módní styly, chutě i jazyky. Není nad povedenou kombinaci, a takovou je také Kololoď. Vynikající mix plavby a cyklistiky v jednom.

1. Nebudeš se bát zkoušet
Pro nezasvěcené působí spojení lodě a kola poněkud nesourodě až střeleně. O mnoha počátečních pochybnostech ví své Zdeněk Kukal, který v roce 1999 s myšlenkou zdánlivě dost bláznivé kombinace přišel jako první. Tenkrát skeptici jen nevěřícně kroutili hlavou a celý nápad přirovnávali k zbožnému přání postavit další loď s křídly. Koho tohle bude zajímat?

Světe, div se, dnes Zdeněk řídí cestovní kancelář, která se na zážitek cyklistiky kombinované s plavbou na moři přímo specializuje. A její úspěch stojí z nezanedbatelné části na každoročně se vracejících "šílencích", kteří kololoď zkusili na vlastní kůži a přejí si ji zažít znovu a znovu.

2. Vše si budeš řídit sám
V zásadě je to velmi jednoduché. Ubytujete se na lodi (tradiční dřevěné oplachtěné motorové lodi Jaderského moře), kola hodíte na palubu a popřejete pevnině sbohem. Loď zamíří k jednomu z četných chorvatských ostrovů, kde zakotví, a vy nasednete na svého ocelového oře a jedete objevovat krásu místní krajiny. Průvodce vám předem rozdá mapky a doporučené trasy i s kilometráží, nicméně platí pravidlo, že nejen svoje kolo, ale i vše ostatní si řídíte sami.

Vyjíďka po ostrově

Žádné pelotony, závody či organizované zastávky. Je pouze na vás, jestli do cíle dorazíte po komfortní silnici, nebo náročném horském terénu a zda budete zastavovat jen "do křovíčka", nebo cestou vymetete všechny místní hospody. To vše dle vlastních preferencí, zkušeností a fyzické kondice. Snad jediné podstatnější omezení je, že do cílového místa musíte dorazit za každou cenu, a to nejlépe včas, neboť loď většinou ve stejném přístavu nezůstává déle než jednu noc.

3. Kapitána budeš poslouchat
Na samotné lodi je disciplína o něco tvrdší. Každý námořník ví, že kázeň na moři musí být. Od toho je kapitán a ten má poslední slovo. Může se stát, že kvůli změně povětrnostních podmínek loď vybočí z původně plánované cesty nebo popluje na úplně jiný ostrov či naopak zůstane na stejném místě o něco déle.

Na dovolené tohoto typu musíte zkrátka počítat s určitou pravděpodobností, že v jistou chvíli bude o vás rozhodovat někdo jiný. Útěchou budiž fakt, že případné změny se nedějí nijak často, a pokud už k nějaké dojde, je to pro dobro a bezpečnost všech.

4. Přilbu nasadíš
Bezpečnost celé akce leží kromě kapitána a průvodce především na vlastní hlavě každého koloplavce. Z tohoto důvodu je více než vhodné používat cyklistickou přilbu, a to i v méně náročném terénu. Přilba chrání nejen v případě kotrmelce, ale je také vynikajícím tepelným regulátorem, který pomáhá proti nadměrnému přehřátí.

Vyjížďka po ostrově

V lodích s menší kapacitou, kde strop nemusí zákonitě být vyšší než vy, je přilba dobrá i pro případné toulky po úzkých chodbách, kde každou chvíli můžete narazit na klenbu či stropní trám. Toto bezpečnostní opatření doporučujeme zvlášť pro úplné začátečníky.

5. Jídlo budeš oslavovat
Loď je vybavena kuchyní a neodmyslitelnou součástí posádky je i chorvatský kuchař. Ten každý den připraví snídani a večeři. Zásobu potravin mívá většinou zajištěnou předem, avšak není výjimkou ani nákup čerstvých ryb od místních rybářů.

Večeře na kololodi

Začátek dne bývá pojat víceméně tradičně: chleba, máslo, šunka, med. To plní jednoduchý, ale zásadní úkol: nastartovat před denní túrou. Zato večerní hody se dají přirovnat k malým gurmánským oslavám. Mořské příšery, pršut, maso upravené dle místních receptů, čerstvá a křehká zelenina. Lahodné sousto jako odměna za každý zdolaný kopec. V podstatě další vrchol dne.

6. Mořského vlka nepřepiješ
Na lodi je k dispozici bar. A orosená sklenice piva chutná po celodenní túře prostě báječně. Po večeři pak láhev místního vína nebo panák něčeho tvrdšího, to vše bezesporu patří k místnímu folkloru. A tak večery na lodi plynou v mírném opojení. Výjimkou nejsou ani spontánní, a o to divočejší party, do kterých se leckdy zapojí i část posádky.

Jen pozor, nenechte se vyhecovat borci, co léta žijí na moři! Zde pokora suchozemského myšáka platí stonásobně. Tedy pokud stojíte o to vyjet na kole i příští den.

7. Moře si budeš užívat
Voda je tu všudypřítomná. Jednotlivé ostrovy jsou od sebe vzdálené i několik hodin plavby. Během dne se moře dá obdivovat z tras, jež alespoň zčásti kopírují pobřeží. Tedy nemáte-li zrovna oči zalité potem a mysl soustředěnou jen na výkon. Dechberoucí výhledy však nejdou minout. Obvykle se otevírají na nejvyšších vrcholech denní trasy.

ostrov Dugi otok

Večer pak slané a chladivé moře je nejlepším lékem na zmožené svalstvo a mírně znavenou mysl, zvlášť pokud denní vyjížďka kromě pár pořádných výšlapů obsahovala také pobyt v jedné či dvou hospodách.

8. Jeden den budeš odpočívat
Obecně platí, že alespoň jeden den mají kololodníci "dovolenou". Kola zůstávají přivázaná na palubě a všichni se do dalšího přístavu přepravují po vodě.

Na palubě kololodi

Je to den pro odpočinek, posezení na přídi nebo polehávání na horní palubě. Vítr, vlny a romantické koupání v zátokách, jejichž samotu ruší snad jen křik znepokojených racků.
Máte-li chuť, můžete na lodi zůstat v podstatě kdykoliv. Z praxe však víme, že touha po dalším šťavnatém výšlapu bývá u lidí postižených cyklistikou silnější než vábení dalšího dne stráveného naležato.

9. Milé lidi poznáš
Vzhledem k tomu, že život na lodi je omezený prostorem, na soukromí a volnost pohybu tu moc místa nezbývá. Ledaže byste po večerech razili svou cestu do přístavního městečka a tam sledovali vlastní program.

I toto je samozřejmě možné, ovšem realita je taková, že cizí lidé se na lodi většinou velmi rychle sblíží a skamarádí.
Zčásti proto, že nemají jinou šanci. Mnohem častěji ovšem z toho důvodu, že takto bláznivě pojatou dovolenou volí jistý druh povah, které přes všechny možné životní, charakterové a věkové rozdíly sdílejí obdobnou životní vášeň a radost. Toto na lidech prostě poznáte.

10. Příští rok se vrátíš
U dobrých věcí to tak jednoduše funguje. Dáte si je jednou a naprosto jim propadnete. Proto se mnoho lidí na kololoď vrací. Nedokážou totiž zapomenout na stav radosti z dokonale pročištěné a lehké hlavy, který je neopouští ještě dlouho po skončení koloplavby.

Jednoduše je to znamenitý koktejl. Zkuste ho a třeba si také vypěstujete zdravou závislost.

 

JAK SE TAM DOSTAT
Autobusem s CK nebo vlastním vozem (se slevou). Za 10 dní zaplatíte 14 – 18 tisíc Kč.

KAM A KDY VYJET
Jezdí se na jaře a na podzim Střední (Brač, Hvar, Vis, Korčula), Jižní (Šipan, Lopud, Dubrovník, Mljet, Pelješac), Západní (Rab, Mali Lošinj, Dugi Otok) či Jubilejní cesta (Hvar, Lastovo aj.).

KDE SE UBYTOVAT
Prostor kajut je velmi omezený: je jen o málo větší než kupé v lůžkovém vagonu. K dispozici je palanda (2 lůžka nad sebou), skříňka či police na šaty a sprcha s teplou vodou. Lodě jsou pro 18 až 40 lidí.

Kololoď na ostrově Hvar

KAM NA JÍDLO
Jídlo podávané u snídaně a večeře vám sice může stačit téměř na celý den, pokud ovšem nechcete ochutnávat místní speciality ve vnitrozemí ostrovů. Lodní stevard podává většinou typická dalmatská jídla připravená lodním kuchařem (brudet, pašticada, černé rizoto aj.).

Užitečné internetové stránky
www.kololod.cz podrobnosti o programu kololoď
http://croatia.hr/cs web chorvatského turistického sdružení
www.chorvatsko.cz internetový průvodce po Chorvatsku
www.meteo.hr situace a předpovědi počasí pro Jadran