hodiny s časem světových metropolí
Foto: Profimedia.cz
V našich životech přibývá dálkových letů a s nimi přichází i takzvaná pásmová nemoc. Rozhozený spánek, nechutenství a chaos v našem denním režimu. Přinášíme tipy, jak se s jet lagem co nejsnáze vypořádat.

Těžistě světa se v poslední době přesouvá daleko od Evropy. A tak brázdíme „světovou vesnici“, abychom strávili den jednáním v Pekingu, pár dní na konferenci v Bangkoku, podepsali kontrakt v Indii, prezentovali svůj projekt v Brazílii nebo ve Vietnamu…

Překračujeme časová pásma s čím dál větší samozřejmostí, naše dny a noci se smršťují a roztahují podle toho, jestli míříme na východ nebo na západ, a my po příletu hrdinně bojujeme s vlastním tělem.

Cítíme se unavení, jsme podráždění, nevíme kdy a co jíst, trpíme nespavostí. K dalším nástrahám globální civilizace jsme si přiradili další, jet lag neboli pásmovou nemoc.

reklama

Trpí tím každý

Jeden z nejpovolanějších, doktor Oldřich Truska z Ústavu leteckého zdravotnictví, vysvětluje, že při překonávání časových pásem nám potíže způsobuje „desynchronizace vnitřních hodin s okolními podněty“.

Obecně podle něj platí, že lety na západ snášíme lépe. „Naše vnitřní hodiny mají totiž pětadvacetihodinový cyklus,“ říká doktor Truska, „takže při letu západním směrem den prodlužujeme, což je pro náš organismus příznivější. Lety východním směrem snášíme naopak hůře, protože si den zkracujeme.“

Podle něj platí ještě jedno obecné pravidlo: Kolik časových pásem překročíme, zhruba tolik dní bude náš organismus potřebovat, aby se z toho otřepal. Z toho plyne, že pokud letíte někam hodně daleko jen na den či dva, měli byste si zachovat „časování“ jako doma a nepřizpůsobovat se místnímu času.

To znamená například jít si lehnout v době, kdy chodíte spát doma. Jenže jak to udělat, když vám „naše“ noc vyjde třeba do nejrušnější části dne, kdy to kolem vás v hotelu přímo vře? A co když vám hostitelé naplánovali prezentaci na dobu, kdy je u nás kalná noční hodina?

Bojujte džusem

Nad tím, jak zvládat pásmovou nemoc, si lámou hlavy po světě celé vědecké týmy. Na konferenci Asociace spánkových odborníků v San Diegu referovali tamější lékaři Roger Cole a Daniel Kripke o svém výzkumu, který dokazuje důležitost slunečního svitu pro úpravu „vnitřních hodin“.

Stručně řečeno: Pokud se potřebujete probudit brzy (po cestě na východ), vystavte se rannímu slunci. A chcete-li naopak druhý den spát déle (po cestě na západ), bojujte proti únavě nasáváním pozdně odpoledních a večerních paprsků.

S tímto poznatkem pracuje například japonská letecká společnost Japan Air Lines, která pro své piloty vybudovala v San Francisku silně osvětlenou místnost, kde se mohou podrobovat fototerapii, a tak překonávat jet lag a upravovat si spánkový režim.

Doktor Jason Ellis z Northumbria University nedávno vydal zprávu ze svých pokusů, které dokazují, že proti jet lagu pomáhá obyčejný třešňový džus.

Vědci ho podávali jedné skupině osob dvakrát denně po dobu sedmi dní, zatímco druhá skupina dostávala jen placebo. Ti, co pili džus, spali déle a kvalitněji. Je to tím, že třešňový džus zvyšuje hladinu melatoninu, hormonu, který reguluje spánek, a pomáhá tudíž přizpůsobit cykly spánku a bdění při pobytech v jiném časovém pásmu.

Celý text čtěte v pátečním magazínu Víkend HN.