Americký masný průmysl řeší skandál kolem "růžového slizu", který vloni rozpoutal ve své kuchařské show Jamie Oliver. Názorně zděšeným Američanům předvedl, že to, co si běžně kupují pod názvem hamburger, nemá se skutečným masem mnoho společného a že se pro jejich výrobu používá surovina vhodná dříve maximálně tak do žrádla pro psy, které lidé mohou jíst až poté, co jej upraví chemikálie.

Tři ze čtyř amerických závodů, které tyto "odřezky libového hovězího vyrábějí", byly pobouřenou veřejností donuceny zavřít. Píše to na svém webu britská BBC a ptá se, zda je "růžový sliz" - jak ho kritici nazývají - tímto vyřízen.

Oficiálně jde o produkt zvaný "libové, jemně strukturované hovězí". Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa. Zahřeje se a v centrifuze se z něj odstraní většina tuku. Stejným způsobem se vyrábí i drůbeží separát, který je běžnou součástí méně kvalitních uzenin na českém trhu.

Pak je vystaven plynnému hydroxidu amonnému, který v něm usmrtí bakterie. V USA se ve snaze snižovat náklady přidává do karbanátků a dalších hovězích produktů zhruba dvacet let a obsahuje jej zhruba 70 procent mletého hovězího prodávaného v amerických obchodech. Podle amerického ministerstva zemědělství je bezpečný.

Nyní ale ministerstvo zemědělství souhlasilo s tím, aby školy přestaly používat produkty obsahující "růžový sliz". K bojkotu se připojily i samoobsluhy a bufety rychlého občerstvení. Potravinářský průmysl kvůli tomu bude muset porazit odhadem o 1,5 milionu kusů dobytka navíc, aby "růžový sliz" nahradil.

To vše jako důsledek rychlého rozšíření informací o "růžovém slizu" po sociálních sítích. I když se show Jamieho Olivera vysílala už vloni, kampaň na internetu se rozjela až poté, co v březnu o celé věci informovala televize ABC. Texaská bloggerka Bettina Elias Siegelová pak získala během devíti dnů 200 000 podpisů pro svou on-line petici.

Pro masný průmysl to byla tvrdá lekce. Je to také možná první příklad, kdy nějaká složka používaná při výrobě potravin byla stažena ne kvůli obavám z bezpečnosti, ale protože se lidé rozhodli, že je nechutná.

Jak dlouho potrvá, než vlna hněvu opadne?

Představitele masného průmyslu kampaň vedená proti "růžovému slizu" rozlítila a považují ji za pomlouvačnou. Produktu, který splňuje federální předpisy pro bezpečnost potravin a používá se už od začátku 90. let, se vzdát nechtějí.

Tento týden rozjeli protiútok s novým sloganem: Dude, it's beef (Kámo, je to hovězí). A také si najali texaského guvernéra a bývalého prezidentského kandidáta Ricka Perryho, aby se při návštěvě zpracovatelského závodu v Nebrasce zakousl do hamburgeru se spornou přísadou.

Podle E. J. Schultzové z časopisu Advertising Age ale nejde o bezpečnost, spotřebitelé jsou pobouření především tím, že o ničem nevěděli: "Lidé si říkají: Jak to, že to nebylo na produktu označeno?"

Zatímco někteří lidé už považují "libové, jemně strukturované hovězí" za historii, odborníci si tím nejsou až tak jistí. Pokud bude náležitě označeno, mohlo by podle nich nadále fungovat jako alternativa pro milovníky hovězího masa, kteří mají hlouběji do kapsy.

Řada jich je ještě skeptičtější. Podle marketingové konzultantky Denise Lee Yohnové firmám bude stačit vyčkat, až se poprask přežene: "Sociální sítě jsou mocným nástrojem při hájení práv spotřebitelů, ale vlna hněvu, kterou vyvolají, může být také krátkodobá. Za takových šest měsíců na to už nikdo nebude myslet a výrobci mohou se svým produktem přijít na trh znovu."