Jiří Málek provozuje se společníkem firmu, která prodává potraviny od českých farmářů.
Foto: HN - Matej Slávik
Zakladatel první kamenné farmářské prodejny nebere trhy jako konkurenci. Jiří Málek je vnímá spíš jako jiný druh prodeje. Jeho dlouhodobým cílem je vybudovat síť prodejen, která pokryje všechna krajská města a většinu okresních. Plánuje vytvořit síť čtyřiceti až padesáti prodejen.

Jako malý snil Jiří Málek o práci v kanceláři. Přišla mu vždy důležitá a prospěšná. Když už si ale tento "sen" plnil dvanáct let, rozhodl se s tehdejším kolegou pro změnu. V roce 2010 proto v Praze založili Český grunt, první kamennou farmářskou prodejnu, jejíž sortiment tvoří jen výrobky vypěstované tuzemskými farmáři. V celé republice teď už pod značkou Český grunt funguje patnáct provozoven, všechny formou franšíz.

"Když jsme seděli s kolegou v restauraci, napadlo nás, že bychom chtěli opustit prostředí velkých společností. Chtěli jsme mít určitě vlastní firmu, ale přemýšleli jsme, co nabízet. Plány vznikaly u dobrého jídla a to nám nakonec přišlo i jako zajímavý byznys. Jídlo máme rádi a je to relativně i bezpečné, protože jíst se bude pořád," popisuje Jiří Málek prvotní plány.

reklama

Chtěli mít originální sortiment, který na trhu ještě nikdo nenabízí. I proto zavrhli nápady na otevření prodejen s francouzskými či italskými výrobky. "A pak nás najednou napadlo, že tu nikdo nenabízí kvalitní české jídlo. V té době navíc ještě neexistovaly farmářské trhy, ty se rozjely až v roce, kdy jsme otevírali první prodejnu," říká.

První zákaznice lákal do obchodu polonahý muž

Jako první přivítala zákazníky provozovna v Radhošťské ulici na Vinohradech. Tuto lokalitu si majitelé zvolili proto, že v této čtvrti žije vhodná cílová skupina, a navíc sami bydlí blízko. "Je tu centrum města, bydlí zde bohatší lidé, a navíc jsou to místní, nikoliv cizinci. Dalo se tedy očekávat, že taková prodejna zaujme," vysvětluje volbu místa  podnikatel.

Že větší část nakupujících budou tvořit ženy, to si majitelé nového obchodu uvědomili hned v úvodu. Při otevírání nechali vyčistit výlohu. Muž bez trička, který ji umýval, byl v podstatě první "reklamní kampaní" nové prodejny. "Několik takto nalákaných zákaznic k nám chodí dodnes," směje se Jiří Málek.

Během července otevřel Český grunt v metropoli už šestou prodejnu. Další se nacházejí například v Táboře, Olomouci, Českých Budějovicích nebo v Písku. Přitom původně měli majitelé strach zřizovat franšízy mimo hlavní město: "Například v Písku jsme si říkali, že lidé si nebudou chodit kupovat vajíčka, protože si tam každý chová slepice. Nakonec se ale ukázalo, že zákazníci nakupují podobný sortiment jako v Praze."

Mezi největší konkurenty kamenných prodejen patří zřejmě farmářské trhy. Nabídku zboží mají podobnou, a dokonce mnoho dodavatelů, kteří zavážejí Český grunt, ho jezdí nabízet také přímo na trhy.

Podle Jiřího Málka se ale styl nakupování na farmářských trzích a v kamenné prodejně liší: "Na trh jdou lidi na procházku, kvůli zážitku, podívat se a přitom si i něco nakoupit. U nás naopak vědí, že máme otevřeno kromě neděle každý den a rozsah sortimentu je víceméně stálý. Existuje také řada lidí, kteří nechtějí obcházet stánky, stát deset front."

Typické podle něj je, že když se konají trhy na Jiřího z Poděbrad, které jsou jen pár set metrů od vinohradské prodejny, nakoupí si tam lidé ovoce a zeleninu, ale pro maso či mléčné výrobky si dojdou do jejich prodejny. Patrně z přesvědčení, že v kamenném obchodě jsou lépe uskladněny.

Lidé si myslí, že jím jen zdravě. Já ale piju i colu

Zákazníci nejčastěji žádají uzeniny, především klobásy, párky, šunky a salámy. Následuje maso a výrobky z mléka. Ovoce a zeleninu nabízí Český grunt sezonně.

Rozsah výrobků je stejný ve všech prodejnách, sortiment do každé z nich dodává vždy mezi čtyřiceti až padesáti dodavateli. "Někteří zavážejí více prodejen, jiní jen jednu. Celkově se bavíme asi se sto dodavateli. Snažíme se, aby byli vždy regionální. Například čaje, vína a mošty ale nejdou sehnat lokálně, proto nám je do všech prodejen v republice dodává jedna firma," říká Jiří Málek.

Na internetu si našli jen úplně první dodavatele, všechny ostatní už kontaktují na základě doporučení. Za farmářem se také vždy jedou podívat, aby viděli jeho výrobnu na vlastní oči.

Na farmy v létě pořádají i výlety se zaměstnanci. Zákazníci se totiž často ptají na původ a proces výroby daných potravin. "Jelikož je zboží o něco dražší než v supermarketu, informují se. Lidé teď ale celkově dbají na kvalitu víc, především kvůli zprávám o polských potravinách. A právě to nám nahrává," vysvětluje.

On sám každý výrobek před uvedením do prodeje také ochutnává. "Jednou ráno jsem měl doma osm přepravek plných pečiva. A ještě to ráno jsem musel všechno ochutnat a rozhodnout. Psal jsem čárky buď do kolonky dobré, nebo špatné," vzpomíná.

Sám ale nejí jen potraviny ze své prodejny, ačkoliv si to o něm prý zákazníci myslí: "Říkají, že když pracuju v tomhle obchodě, tak musím jíst jen to. Já si ale klidně koupím i colu, v lednici mám dokonce jogurt z hypermarketu, rád ochutnávám i zahraniční kuchyně. Nemám ani předsudek, že bych do pusy nevzal zeleninu z velkoobchodu. K nám si chodím hlavně pro uzeniny a mléčné výrobky."

Dvacet deka krájené šunky v e-shopu nabízet nejde

Od prosince loňského roku nabízí Český grunt vybrané potraviny i přes e-shop. V nabídce má téměř 130 produktů, mimo jiné jogurty, hořčice, chleby, vína nebo zelí.

VÍCE O JÍDLE

Zatím ale provozují internetový obchod s partnerským e-shopem Potravinydomu.cz, protože sami by jeho provoz nezvládli. Museli by například investovat do několika aut s chladicím zařízením.

Přes internet nabízejí jen balené potraviny. "Například dvacet deka krájené šunky si neobjednáte. Proto jsme i radši, když lidé přijdou nakoupit přímo do naší prodejny," říká Jiří Málek.

Jeho dlouhodobým cílem je vybudovat takovou síť prodejen, která by pokryla všechna krajská města a většinu okresních. Celkem se chystá otevřít mezi čtyřiceti a padesáti provozovnami.

Nejnověji k síti přibyly prodejny v Kladně a v Ostravě. Zatímco v Čechách se jedná již o třináctý obchod, na Moravě teprve o druhý. "Chceme se hodně soustředit na Moravu, ale zájem v Praze je zatím prostě větší. Jednoduše proto, že tu působí hodně podnikatelů a lidé mají i více peněz," dodává podnikatel Jiří Málek.