Zatímco před třemi lety dosáhly takzvané „vedlejší příjmy“ světových aerolinek 11 miliard eur, v roce 2010 už to bylo přes 15 miliard a v loňském roce více než 18 miliard, informoval britský deník The Daily Telegraph.

Vůbec nejvíc inkasovaly loni na různých poplatcích americké United Continental následované rovněž americkými aerolinkami Delta a American. V první desítce figurují ještě Southwest, US Airways a Alaska Air Group, dále irský nízkonákladový dopravce Ryanair, britský easyJet, australské Qantas a brazilské TAM Airlines.

V tabulce podle poplatků na pasažéra vedou Qantas, kde se průměrná výše „extra“ poplatků vyšplhala na 40 eur (přes 1000 Kč).

Průzkum uvádí i příklady jednotlivých poplatků: třeba easyJet si účtuje administrativní poplatek 9 liber (asi 300 Kč), dalších 7,5 libry (asi 250 Kč) za platbu kartou a až 31 liber za zavazadlo (při zpátečním letu).

Podobně se chová i konkurent easyJetu Ryanair – ten si účtuje například 12 liber (asi 400 Kč) za odbavení přes internet, administrativní poplatek činí 6 liber a za zavazadlo zaplatíte něco mezi 15 a 40 librami (záleží na období, kdy letíte, a na destinaci).

Studie si všímá i netradičních služeb, za které si lze v letadlech připlatit. Cestujete-li například s KLM z Amsterodamu, můžete si na dálkových letech za 12–15 eur připlatit za lepší jídlo, vybrat si lze z pěti variant.

Malajské aerolinky Air Asia X vám zase za 21 eur zajistí rychlý přechod bezpečnostní kontrolou, přednostní nástup do letadla a přístup do letištního salonku. Španělský Vueling nabízí za 60 eur přednostní nástup do letadla, nápoj, sendvič a hlavně jistotu, že prostřední sedadlo mezi vámi a vaším sousedem zůstane prázdné.

„Zatímco dříve byly rozšířené jen u nízkonákladových dopravců, dnes jsou vedlejší příjmy důležité pro aerolinky na celém světě,“ komentoval výsledky průzkumu Jay Sorensen, šéf IdeaWorksCompany.