Do soutěže o logo České potraviny přišlo celkem osm návrhů (ilustr. foto).
Foto: archiv HN
Pět podnětů od zákazníků, kteří nejsou spokojeni s dodržováním nových pravidel pro označování pečiva, řeší Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Lidé si stěžují na příliš malé písmo či chybějící informaci o tom, zda jde o čerstvé nebo rozmrazené pečivo. Nová legislativa platí od 1. srpna.

Pekařské výrobky, které jsou v obchodech pouze rozmrazeny a nebo jsou nabízeny k prodeji po předchozím rozpečení, musí být od 1. srpna označeny slovy "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru". Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci ji kritizují.

Především obchodní řetězce velkou část pečiva rozpékají ze zmrazených výrobků, nebo dopékají ze zamrazených polotovarů a dosud to značit nemusely. Nově musí být takové výrobky na regále povinně označeny nápisem "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru". Podle odhadu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů se v současnosti dopéká téměř čtvrtina běžného pšeničného pečiva prodávaného v obchodních řetězcích.

reklama

Jak upřesnil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva, spotřebitelé ve dvou případech upozornili na nedodržení předpisu ze strany obchodního řetězce, ve dvou případech se jednalo o kavárnu, v jednom o blíže nespecifikovanou prodejnu.

Podle Jiřího Žáčka z Ministerstva zemědělství si například nakupující v prodejně diskontního řetězce Lidl v Praze 4 stěžoval, že pečivo zde nebylo podle vyhlášky označeno vůbec. Personál navíc tvrdil, že o novém předpisu nic neví.

Mluvčí Lidlu Lucie Borovičková to odmítá: "Rozpékané pečivo je označeno podle požadavků platné legislativy. Prověřili jsme prodejnu, na niž zákazník upozornil, a vše zde bylo v pořádku. Požadované informace jsou již déle než týden viditelně uvedeny na cenovce daného pečiva."

Zákazník prodejny řetězce Spar v České Lípě si zase stěžoval na příliš malé a nečitelné písmo. SZPI všechny podněty prověří. Pavel Kopřiva nevyloučil možnost, že bude na základě podnětů od zákazníků zahájeno správní řízení. Pokud by byly jednotlivé případy kvalifikovány jako klamání zákazníků, může hrozit obchodníkovi až třímilionová pokuta.

Inspektoři kontrolují dodržování nové vyhlášky také v rámci standardních kontrol. Zvláštní akce na dodržování předpisu neběží ani se nechystá.