Projekt Air+Port počítá s využitím pro mezinárodní dopravu mezi Evropou a Amerikou
Foto: Bjarke Ingels Group
Ateliér BIG představil na benátském bienále architektury unikátní projekt Air+Port, kombinující přístav a letiště. Návrh pro hlavní grónské město Nuuk počítá se stavbou dvou křížících se ramp, z nichž by každá sloužila jinému účelu.

Spojit letiště s přístavem do jednoho dopravního uzlu, sloužícího nákladní i osobní přepravě. S takovým návrhem přišli na benátském bienále architektury autoři z dánského ateliéru BIG.

Lodě se křižují s letadly

Unikátní projekt Air+Port počítá v hlavním grónském městě Nuuk s vytvořením dvou na sebe kolmých ramp o celkové užitné ploše deset milionů metrů čtverečních. Dopravní centrum by vzniklo na ostrově Angisunnguaq nedaleko patnácti tisícového města.

Každá rampa by sloužila vlastnímu účelu. Spodní část by poskytovala rozsáhlé překladiště a veškerou obslužnost pro lodní dopravu. Výše umístěná plocha by zase byla v podstatě ranvejí pro velká dopravní i nákladní letadla.

reklama

V prostorách pod ranvejí by se nacházel letištní terminál, jenž by celému areálu zároveň poskytoval servisní prostory. K dispozici by zde byly odbavovací hala, kanceláře, skladovací prostory i parkoviště.

Návrh počítá také se stavbou řídící věže ve tvaru stříbrné koule a dálnice do Nuuku. Areál dopravního uzlu, kombinující lodní a leteckou dopravu by měl ve výsledku při pohledu zhora vytvářet znamínko plus.

Mezistanice z Šanghaje do Šanghaje

Spolu s BIG pracovali na podrobné studii také architekti TENU, Julie Hardenberg a Inuk Silas Høgh. Celý tým se pečlivě věnoval nejen samotnému architektonickému projektu, ale i jeho funkčnosti a budoucí využitelnosti.

"Grónsko má díky svému umístění potenciál, aby se přemístilo z periferie do centra dění největších světových ekonomik Evropy, Asie a Ameriky," míní zakladatel ateliéru BIG Bjarke Ingels.

"Air+Port se může stát tranzitním centrem mezi Evropou a Amerikou. Zvýšil by se tak cestovní a dopravní ruch mezi Grónskem a zbytkem světa. Dopravní uzel takového rozsahu tak může mít pozitivní sociální efekt na celé Grónsko," uvádí k projektu Ingels.

Na nové letiště by se podle dánských tvůrců přesunula část kapacity z tři sta kilometrů vzdáleného městečka Kangerlussuaq, jehož mezinárodní letiště ročně odbaví 135 tisíc cestujících.

Nuukský přístav by se prozměnu mohl stát mezistanicí pro nákladní lodě, plující po významných obchodních trasách. Stěvět by zde mohly především lodě, mířící ze Šanghaje přes Rotterdam a Panamu zpět do čínské metropole.