Klesající reklamní rozpočty televizní kuchaře netrápí. Jen minulý rok utratily firmy za prostor v jejich pořadech (v ceníkových cenách) 9,2 miliardy korun. To je podle společnosti Admosphere, která monitoring reklamy zpracovala, o téměř 1,2 miliardy více než v roce 2010.

Zájem společnosti jde ruku v ruce se stoupajícím zájmem diváků. Kuchařská soutěž MasterChef, kterou od září vysílá Nova, zatím každý pátek sleduje kolem půl milionu lidí. Až dvojnásobný počet diváků přilákaly gastronomické show, které odstartovaly v minulých letech. Pořad Kluci v akci například poprvé překonal milionovou hranici, bylo to v únorové epizodě o jamajské kuchyni v roce 2008. O rok později show sledovalo v průměru méně než 400 000 lidí, což trvalo i loni.

Pohlreich vloni vystřídal ve vedení Babicu

Nejúspěšnějším gastro pořadem s více než devíti sty tisíci diváky v průměru byla v loňském roce show Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha. Na podzim přilákala hned dvakrát více než milion diváků. Přes milion lidí sledovalo v roce 2010 také listopadovou epizodu pořadu Babicovy dobroty. Zatímco show Jiřího Babici vidělo v roce 2009 v průměru o zhruba 120 000 lidí více než Pohlreichův pořad, loni byly pozice prohozené.

Info

Průměrná sledovanost kuchařských show

 

Podívejte se, které pořady měly v roce 2011 nejvíce diváků. Jde o průměrnou sledovanost za jeden odvysílaný díl.

 

 

Ano, šéfe! (Prima family)

924 000 diváků

 

Babicovy dobroty (Nova)  

713 000 diváků

 

Kluci v akci (ČT1)           

330 000 diváků

 

Prostřeno! (Prima family)

844 000 diváků

 

S Italem v kuchyni (Prima family)

372 000 diváků

Sledovanost kuchařských show má podle Romana Vaňka z Pražského kulinářského institutu vliv na vyšší povědomí o gastronomii. "S úspěchem lze říci, že i díky velkému zájmu o gastronomii jako takovou v posledních dvou letech se tato zem dostala do raného stadia gastronomické puberty, což je moc fajn," řekl Roman Vaněk, který Pražský kulinářský institut založil v roce 2008.

Ve stejném roce na Nově odstartovaly Babicovy dobroty,  od ledna 2012 je na obrazovkách pořad Ano, šéfe!. V něm Zdeněk Pohlreich přísně hodnotí stav českých restaurací při propagaci pravidla "Vezmi co nejkvalitnější suroviny a udělej s nimi co nejméně". Kvalitu a čerstvost prosazují také kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v pořadu Kluci v akci, který Česká televize vysílá od roku 2005.

Profesionální kuchařské postupy a kvalitní produkty nezůstávají u diváků bez odezvy. "Je zajímavé, že i kurzy vaření se částečně začínají měnit, neboť se posluchači alespoň našich kurzů začínají ptát mnohem intenzivněji nejen na techniku vaření, ale především na produkty jako takové," podotkl Roman Vaněk.

Kuchaři celebritami

Díky vysoké sledovanosti se z hlavních tváří gastro pořadů stávají známé osobnosti. "Z hlediska komunikace považuji trend kuchařů-celebrit jako predikovatelný a osobně i za osvěžující," říká ředitelka agentury Freya CZ Kateřina Borovanská, která zároveň působí ve funkci předsedkyně PR Klubu.

S popularitou souvisí také účast kuchařských hvězd na komerční propagaci firem. Zdeněk Pohlreich například spolupracoval s obchodním řetězcem Interspar. Sajler se Slaninou zase mimo jiné vystupovali v reklamě na těstoviny. "

Odměna za tvář značky je v tomto případě naprosto přiměřená a adekvátní a mohu potvrdit, že je v podobné cenové hladině jako odměny pro osobnosti z jiných odvětví, jako je hudba, sport nebo móda," uvedla Borovanská. Dodala, že ceny u celebrit se často pohybují v rozmezí 30 000 až 60 000 Kč na hodinu v rámci účasti na různých akcích.