Počínaje prvním červnem tohoto roku nechá americký Úřad pro přepravní bezpečnost (TSA) odstranit z amerických letišť všech 250 takzvaných svlékacích skenerů. Jde o přístroje dlouhodobě kritizované kvůli pořizování příliš intimních snímků cestujících při využití nízkých dávek rentgenového záření.

TSA tyto přístroje nahradí jinými, které snímají za pomoci vysokofrekvenčních vln milimetrové délky. Ty mají více respektovat intimitu člověka. Na rádiové vlny se bude spoléhat i při kontrole přítomnosti zbraní nebo výbušnin.

Tento krok jen podtrhuje snažení vlád po celém světě, aby byla bezpečnostní opatření na jednu stranu účinná,  na druhou stranu však nevytvářela neúnosné fronty a respektovala soukromí cestujících. Na letištích v USA takto například testují rozpoznávání obličeje a snímání duhovek.

Kontroverzní skvékací skenery v USA skončí.

 

Řízená selekce

Na letištích v Indianapolisu a Tampě nyní TSA testuje systém s názvem „řízená selekce“. Členové ostrahy, někdy v doprovodu psů vycvičených na hledání výbušnin, zde vybírají ty cestující, kteří musí přestoupit do přednostní bezpečnostní fronty.

Výběr je založen na analýze chování cestujícího. S každým je veden krátký rozhovor. Muž z ostrahy klade otázky a snaží se zachytit jakékoliv známky strachu. Cestující, jehož chování je vyhodnoceno jako podezřelé, může projít podrobnější kontrolou, jako je například důkladná osobní prohlídka.

Experiment s podobným postupem probíhal v roce 2011 po 60 dní na Loganově letišti v Bostonu. Zda takový systém bude zaveden i na dalších letištích ve Státech, se ale nedá odhadnout.

Mezi kritiky selektivního postupu patří například spisovatel a bezpečnostní konzultant Bruce Schneier. Zdůrazňuje, že při analýze chování dochází spíše k rasovému a etnickému škatulkování nebo k vytipování podezřelých jednotlivců jen na základě zažitých stereotypů. Toto tvrzení podporují i data z výzkumu behaviorálních technik využívaných pro zvýšení bezpečnosti na evropských letištích z roku 2012.

 

PreCheck

Od října roku 2011 testuje TSA také systém zvaný PreCheck. Cestující, který se dobrovolně zapíše, může využít checkpointy bez obtěžující prohlídky. Za poslední rok stouplo množství amerických letišť nabízejících tuto službu na 35, nejnověji přibylo například mezinárodní letiště v San Francisku.

Služba je přístupná jen pro členy elitních věrnostních programů u společností Delta, United, American, US Airways a Alaska. Pro cestující, kteří cestují pravidelně, je služba zdarma. Ostatní musí zaplatit vstupní poplatek a projdou důkladnou vstupní prověrkou.

Pracovnice TSA na letišti Logan International v Bostonu

I PreCheck má své kritiky. Technické závady a drobné nesrovnalosti v databázích často vedou k průtahům a zbytečným zpožděním. Když má například cestující v dokladech místo prostředního jména pouze iniciálu, ale v počítači je zadáno jméno celé, systém si to nespojí. Jde pro něj o dva odlišné lidi. TSA oponuje, že tím předchází snahám o zneužití systému.

 

Kontrolní stanoviště budoucnosti

V roce 2011 představila Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) řadu bezpečnostních vylepšení, jež v úhrnu reprezentuje „checkpoint budoucnosti“. Předem odbavení cestující v rámci PreChecku budou mít doklady s biometrickými údaji. Cestovní pasy budou tedy obsahovat vzor duhovky nebo otisků prstů.

Po příjezdu na letiště bude cestující i na základě těchto biometrických údajů přesměrován do jednoho ze tří koridorů: pro pravidelné cestující, běžné cestující nebo do koridoru se zvýšenou bezpečnostní kontrolou. Běžný čas strávený na kontrolním stanovišti by se tedy měl znatelně zkrátit.

Výzkumným centrem letiště Love Field v Dallasu prochází mnoho nápadů z dílny asociace IATA. Podle listu USA Today právě zde testují i prototyp těchto checkpointů. Obsahují například kamery nové generace s takovou ostrostí snímání, že jsou schopny rozpoznávat tváře cestujících z velké dálky nesrovnatelně lépe než kamery, které najdete na většině amerických letišť.

Zatímco dnes záznam z kamery putuje pouze do kontrolní místnosti, nové kamery budou schopny odeslat snímky přímo hlídkujícím členům ostrahy na jejich příruční zařízení. Oslovení odborníci z Love Fieldu doufají, že novou generaci checkpointů začnou dodávat během následujících tří let.