Navrhoval muzea, komerční i výstavní centra. Pracoval v Hamburku, Hanoji, Šanghaji a dalších čínských městech. Německý architekt Nikolaus Goetze, jeden z partnerů globálně působící německé společnosti GM P-architekten, přijel do Prahy v rámci festivalu Architecture week.

"Praha podle mě potřebuje abstraktnější moderní architekturu," říká a pouští se do kritiky Tančícího domu. Podle něj jde o módní výstřelek bez potřebného dialogu se svým okolím.

Moderní architektura vzbuzuje spoustu vášní. Čelil jste někdy kritice veřejnosti, před kterou jste musel svoji práci obhajovat?

Mnohokrát. Architektura je vždy určitý proces, dialog. Zrovna v Mannheimu jsem byl velmi kritizován, hlavně od památkářů, a často jsem musel chodit i na schůze tamního fóra občanů a reagovat na jejich výtky. Kritika ale mnohdy vychází z nedorozumění nebo neznalosti.

Pokud nemluvíte s odborníky, řadu věcí musíte vysvětlit. To ovšem neznamená, že lidi přesvědčíte. Některé dílčí části projektu pak musíte změnit. Já jsem ochotný k dialogu, zároveň jsem ale za budovu odpovědný. A někdy, jako třeba v případě opery v Sydney, potřebuje architektura čas, aby ji veřejnost pochopila a přijala. Kdyby architekt pokaždé ustoupil, žádná dobrá architektura by nevznikala, jen nudné výsledky kompromisu.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se