"Z oděvního průmyslu se vytratily hranice," je přesvědčen Pasta Oner, jeden z vůdčích představitelů pop-artu na české výtvarné scéně.
Foto: HN - Libor Fojtík
Pasta Oner se z drzého sprejera stal vůdčím představitelem pop-artu na české výtvarné scéně. Sportovní dresy v jeho šatníku visí hned vedle ostře střižených sak, kšiltovky trůní nad sbírkou tmavých slunečních brýlí. Móda je podle něj jedním z nejcitlivějších seizmografů společenské nálady.

Pasta Oner, vlastním jménem Zdeněk Řanda, je jedním z průkopníků graffiti a street artu v Česku. Téměř před 25 lety začínal jako všichni sprejeři: na ulici. Tedy přesněji na odsvěceném hřbitově, kde v roce 1993 ve 13 letech odstartoval svou uměleckou kariéru. Inspirován písní Informer kanadského rapera Snowa a vyzbrojen lakem na auta.

Dnes, bezmála o čtvrt století později, je Pastovo umění spíš než na zdech kolem Letenské pláně, kde umělec se svou přítelkyní a kočkou Bambínou bydlí, doma v galeriích a bytech sběratelů. Z drzého sprejera se stal vůdčí představitel pop-artu na české výtvarné scéně a jeho díla se prodávají za pohádkové sumy.

reklama

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.