Podle ministerstva vnitra je v polovině všech cyklistických nehod zasažena jezdcova hlava.
Foto: archiv HN
Přestože zákon ukládá povinnost nosit helmu cyklistům do 18 let, policie každému doporučuje ji mít . Pokud by každý cyklista používal cyklistickou přilbu, riziko poranění hlavy by se podle britské Královské společnosti pro prevenci nehod snížilo o 85 procent. Ne každý je však používání helem nakloněn. "Obchod se strachem je ten nejsnazší kšeft," říká cyklista Vít Štěpánek, který jezdí zásadně bez přilby.

Policisté v Jihomoravském kraji upozorňují na začínající cyklistickou sezonu a nabádají cyklisty i řidiče ke zvýšené opatrnosti. "Cyklisté by měli používat helmu, která může při nehodě zachránit život," řekla dnes ČTK břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová. Při snížené viditelnosti je nutné používat reflexní prvky, aby byl cyklista vidět, doplnil hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Policie na jižní Moravě každý rok eviduje stovky nehod s cyklisty. "V loňském roce se v kraji stalo 257 nehod s cyklisty. Při třech cyklisté zemřeli. Ve 28 případech bylo cyklistou dítě," informovala krajská policejní mluvčí Petra Vedrová. Podle policejních statistik jsou cyklisté (spolu s chodci a motocyklisty) na silnicích nejzranitelnější. Jízdu na kole ovládá kdekdo, ne každý si ovšem uvědomuje, že když vyjede na silnici, stává se plnohodnotným účastníkem silničního provozu.

reklama
Přestupky cyklistů

Cyklisté nejvíce porušují pravidla na pozemních komunikacích v těchto oblastech:

Nerespektování dopravních značek

Ignorace světelné signalizace

Přidržování se motorových vozidel při zdolávání stoupání

Jízda za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení

Nedostatečné technické vybavení

Jízda pod vlivem alkoholu

(Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR)

Proto policisté apelují na všechny účastníky silničního provozu, aby měli na paměti zvýšený pohyb cyklistů na silnicích. "Je zapotřebí s tím počítat a být k sobě vzájemně ohleduplní. Řidiči by měli být předvídaví a očekávat nezvyklé chování cyklistů. Lidé na kolech by zase měli mít řádné vybavení," uvedl Zámečník.

Důležitější než přilba je pasivní bezpečnost

Haraštová upozornila na to, že by měl mít každý cyklista helmu. "Z praxe vyplývá, že pokud je účastníkem nehody cyklista, vyvázne přinejlepším s lehkým zraněním. Přestože zákon ukládá povinnost nosit helmu cyklistům do 18 let, doporučujeme ji mít každému," zdůraznila Haraštová.

Stejného názoru je i mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová. "Jízda bez helmy je hazard se životem. Člověk se nemusí ani srazit s autem, ale stačí pád z kola, který muže skončit špatně," uvedla Zuchová.

Podle ministerstva vnitra jedno ze čtyř vážných cyklistických zranění je zranění hlavy a v polovině všech cyklistických nehod je zasažena jezdcova hlava. Většina vážných cyklistických nehod se nestane na rušných komunikacích, ale na klidných vedlejších ulicích. Proto je třeba, aby zejména rodiče měli neustálý přehled, kde se jejich ratolesti pohybují, a aby dohlédli, zda jejich děti mají kolo řádně vybavené a používají cyklistické přilby.

Cyklistická přilba musí být schváleného typu a musí být na hlavě dobře upnutá – nesmí se na hlavě pohybovat. Každý typ přilby tedy musí mít ATEST 8SD (výrobek je v souladu s ČSN EN 1078). Přilba chrání nejen zátylek a čelo, ale částečně také obličej, spánky a uši.

Povinná výbava kola

Jízdní kola musí být vybavena:

Dvěma na sobě nezávislými brzdami; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžkovým nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou.

Zadní odrazkou červené barvy nebo touto odrazkou v kombinaci se zadní červenou svítilnou.

Přední odrazkou bílé barvy.

Odrazkami oranžové barvy na obou stranách pedálů – lze nahradit odrazovými materiály na obuvi nebo v její blízkosti.

Nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na paprscích předního nebo zadního kola.

Používání helmy je jedním ze způsobů, jak úrazy při cyklistice eliminovat. Podle výzkumů provedených v uplynulých letech britskou Královskou společností pro prevenci nehod (ROSPA) každoročně umírá na silnicích států Evropské unie přes 2800 cyklistů a dalších 139 800 je zraněno.

Nebezpečí úrazů cyklistů je možné snížit několika způsoby – bezpečným stylem jízdy, úpravou dopravního prostředí, které bere v úvahu zastoupení cyklistů v dopravním proudu, ale i používáním kvalitních certifikovaných cyklistických přileb a různých chráničů a rukavic.

ROSPA uvádí, že pokud by každý cyklista používal cyklistickou přilbu, riziko poranění hlavy by se snížilo o 85 % a riziko poranění mozku o 88 %, přičemž ve státech EU dochází každoročně zhruba ke 600 000 poranění hlavy v důsledku cyklistiky. Podle odborné lékařské literatury dokáže koncentrovaný úder do hlavy usmrtit dospělého už při pádu při rychlosti 11 km/h; dítě i při rychlosti nižší.

Ne každý je však používání helem nakloněn. Podle zkušeného cyklisty Víta Štěpánka se v běžném životě denně dostáváme do situací, kde pravděpodobnost újmy na zdraví či životě je mnohem vyšší, než když jedeme na kole (např. chůze podél frekventovanější silnice, pobyt na zastávce MHD apod.), a nikdo nás nenutí nosit nějaké ochranné pomůcky. "Obchod se strachem je ten nejsnazší kšeft. Firmy to vědí a většina lidí racionální argumenty prostě nezvažuje," je přesvědčen Vít Štěpánek, který jezdí na kole bez přilby.

Mnohem důležitější než přilba (pasivní bezpečnost) je nejen podle něj aktivní bezpečnost, tj. vědět, jak se na kole na silnici chovat, co v žádném případě nedělat nebo kdy zvýšit ostražitost. "Nespoléhat na právo přednosti v jízdě na křižovatkách, nejezdit zbytečně defenzivně, používat při jízdě sluch (ne jen zrak), být dobře vidět atd.," tvrdí Štěpánek. Tyto zásady zdůrazňuje hlavně u dětí. Když je rodiče toto vlastním případem naučí, udělají pro jejich bezpečnost mnohem víc než nákupem přilby, je přesvědčen Vít Štěpánek.

Helma není věčná

I když se na první pohled může zdát, že všechny cyklistické helmy jsou víceméně bezpečné, nakonec velmi záleží na konkrétním uživateli – přesněji jeho hlavě. Předpokladem bezpečné helmy je fakt, že musí svému uživateli sednout. Helma sedí jen tehdy, když v předklonu stále drží na hlavě, i když je zámek řemínku otevřený.

ANKETA
Používáte při jízdě na kole cyklistickou přilbu?
Ano, vždy
327 (52%)
Jen někdy (např. ve městě)
87 (14%)
Ne, nikdy
209 (34%)

Při nákupu si udělejte čas, projděte se s helmou po obchodě a vnímejte, zda vás nic nikde netlačí ani neškrtí. Věnujte pozornost i tomu, jak snadno jde helma nastavit, zda má na sobě reflexní potisk nebo zda jí nechybí ochranná síťka proti hmyzu. I když jsou tyto detaily zdánlivě nepodstatné, při každodenním užívání helmy je její snadná obsluha jednou z nejdůležitějších vlastností.

Helma samozřejmě není věčná. Materiál stárne a časem se stává méně odolným. Míra stárnutí je přitom úměrná způsobu a frekvenci užívání helmy. Náruživý cyklista, který vyjíždí na projížďku za každého počasí, by měl svou helmu vyměnit nejdéle po pěti letech. Výměna je nutná také v případě, že přilba prošla zatěžkávací zkouškou – tedy po havárii, při které ochránila cyklistovu hlavu. Nedoporučuje se nákup použité helmy z bazaru, u které není možné zjistit její historii. Pro správné užívání helmy je nutné pročíst návod k použití: přilby bez srozumitelného návodu nevzbuzují důvěru a zákazník by se jim měl vyhnout.

Jak být vidět

Důležité pro bezpečnost na silnicích jsou rovněž reflexní prvky. "Pokud řidič vidí cyklistu na větší vzdálenost, má možnost reagovat. Když se ale cyklista mihne ve tmě před autem neosvětlený, nedokáže řidič už střetu zabránit," uvedla Haraštová. Nápadné, barevné, či dokonce retroreflexní oblečení je tak vhodným doplňkem cyklistické výbavy. Reflexní pásky nebo reflexní zástěrky pro cyklisty se objevují stále častěji v preventivních programech v řadě měst a obcí.

Do povinné výbavy cyklistů patří přední bílá a zadní červená odrazka. Na pedálech a paprscích kol musejí být odrazky oranžové. Za snížené viditelnosti musí být kolo vybavené světlometem svítícím bílým světlem vepředu a červeným světlem vzadu. "Důležité je mít také funkční brzdy," uzavřela Haraštová. Základem prevence však i nadále zůstává technický stav jízdních kol.