Franšíza Lokál nyní míří mimo brány hlavního města.
Foto: HN – Jiří Koťátko
Podnikatel Tomáš Karpíšek zavítá se svojí franšízou Lokál poprvé za hranice hlavního města, konkrétně do Plzně a Brna. Své podnikání v metropoli bude ale rozvíjet i nadále, v létě například představí zcela nový projekt v pražském Karlíně s názvem Eska, který se zaměří na čerstvé pečivo a rychlejší stravování. Někteří mluví o tom, že sázka na Plzeň, která platí za baštu hospodské kuchyně, může Karpíškovi zlomit vaz.

Síť restaurací Lokál podnikatele Tomáše Karpíška míří poprvé mimo Prahu. V úterý otevírá "pobočku" v Plzni blízko Velkého divadla, stejně jako ty dosavadní bude fungovat formou franšízy.

"Letos o prázdninách ještě otevřeme Lokál v Brně," říká Šárka Hamanová, mluvčí Karpíškových podniků. Následovat budou i nové koncepty – v létě například Tomáš Karpíšek představí také zcela nový projekt v pražském Karlíně s názvem Eska, který se zaměří na čerstvé pečivo a rychlejší stravování. 

reklama

Karpíšek začínal s Lokály i se svými dalšími podniky, které vlastní jeho společnost Ambi, v Praze. Tam dnes funguje Lokál na pěti místech. S výjimkou restaurace, která vyrostla na okraji Prahy v Kunraticích, jsou všechny v centru města.

Do jámy lvové

"Chceme otevírat tam, kde je velká fluktuace," plánuje spolumajitel konceptu Lukáš Svoboda, který má v Karpíškových restauracích na starosti hlavně kontrolu kvality piva.

Hospoda, která nabízí českou kuchyni a plzeňské pivo, se nyní podle Svobody vydala do jámy lvové – do Plzně, sídla největšího českého pivovaru. Právě Plzeňský Prazdroj je výhradním dodavatelem piva pro Lokál. Hospoda, kde bývá k dostání guláš, tlačenka i smažák (ovšem ne úplně za "lidovku"), chce podle Svobody vařit lokální kuchyni.

Západočeská metropole je přitom na restaurace zaměřené na tradiční českou kuchyni a plzeňské pivo relativně bohatá. Stojí tu třeba restaurace Švejk, jejíž koncept začal před lety šířit majitel Radovan Sochor formou franšíz po celé České republice i v zahraničí. V Plzni je také několik "plzeňských pivnic" – jedna se nachází přímo v areálu pivovaru Plzeňského Prazdroje, historická pivnice je i v centru města. 

V Plzni funguje také gastronomický koncept konkurenčního pivovaru Staropramen – restaurace Potrefená husa. Staropramen před pár měsíci rozjel i síť hospod – pod názvem Naše hospoda chce sdružit desítky podniků v regionech. Plánuje sjednotit jejich interiér a proměnit je v tradiční české hospody. Zatím takto "přebarvil" čtyři podniky – dvě v Praze a po jedné v Hradci Králové a Pardubicích. "Na zprovoznění nových Našich hospod pracujeme, podrobnosti řekneme na podzim. Mezitím upravujeme Potrefené husy," říká mluvčí pivovaru Pavel Barvík. 

Hospody se svým pivem Bernard pod hlavičkou Bernard Pub začal rozšiřovat také rodinný pivovar Bernard, zatím jich má pět. Otevření své první vlastní restaurace v Liberci nedávno oznámil také pivovar Svijany. Pivní značky Gambrinus a Radegast zase začaly v krajích sdružovat pod svá křídla sportovní fotbalové a hokejové hospody.

Jančura české kuchyně?

Tomáš Karpíšek je rodák z Liberce a vyučený kuchař, který studoval na Institutu gastronomie v Innsbrucku. V Praze podniká od roku 1995. V roce 2006 tu otevřel svou restauraci La Degustation Bohême Bourgeoise, která přitáhla pozornost michelinských hodnotitelů k Praze. Byla jedním z prvních dvou českých podniků, který získal michelinskou hvězdu. Karpíškovy aktivity v gastronomii se postupně rozrostly do sítě čítající 19 restaurací, které utrží kolem půl miliardy ročně. Jeho portfolio zahrnuje brazilský podnik, řadu italských konceptů i restauraci Čestr, zaměřenou na servírování vyzrálého hovězího. 

Karpíšek říká, že už příliš nestojí o publicitu, protože nechce být dalším Radimem Jančurou. Srovnání s brněnským podnikatelem, který prorazil na české železnici a zvedl úroveň služeb v hromadné dopravě, je ale v případě Lokálů namístě. S trochou nadsázky třeba i proto, že Karpíšek privatizoval stálici socialistické kuchyně – mnohými vysmívaný smažák, vylepšil jeho obal i obsah a posunul jej na jídelním menu do téměř prémiové kategorie. I cenově.

Autorovi Lokálu se povedly tři klíčové věci, které předurčily úspěch konceptu: vrátil do hry poptávku po české tradiční kuchyni, přetavil do funkční podoby franšízový model podnikání a zároveň si udržel gastronomickou laťku dost vysoko. Na rozdíl od michelinských a exotických projektů se dá koncept provozovat i ve váhavějších regionech, kde není taková kupní síla.