Meimouna Coffi tančí. Z Žákova videoeseje Rozštěpený epistemolog.
Foto: GHMP
V pražském Colloredo­-Mansfeldském paláci vystavuje mladý výtvarník Jiří Žák. Jeho videa a filmy reagují na současné podněty. Snaží se dohledat, jaký je význam "pravdy" v epoše zatížené informačním smogem a mediální manipulací.

Start­-upy, dnes už tradiční výstavy pořádané Galerií hlavního města Prahy, stojí za to sledovat. Představilo se v nich už 45 mladých umělců, studentů nebo čerstvých absolventů uměleckých škol. Tím nejnovějším je Jiří Žák, absolvent Ateliéru intermediální tvorby III Tomáše Vaňka na AVU a laureát Ceny Exit 2015.

Jeho výstava Rozštěpený epistemolog v nově otevřených prostorách bývalé kočárovny v pražském Colloredo­-Mansfeldském paláci potrvá do 7. května.

Na Žákovi je sympatické, že nikdy není tak úplně "nad věcí". Jeho videa a filmy jsou vždy zaujaté, vždy reagují na současné podněty a přitom se obracejí do politiky nebo do historie.

reklama

Současná výstava se jmenuje podle jednoho z vystavených videí. Rozštěpený epistemolog je filmová esej, která vznikla při autorově pracovní stáži v Berlíně.

S místní tanečnicí, neobyčejně výrazově proměnlivou Meimounou Coffi, Žák vytvořil improvizovanou choreografii, která vychází z gest, jimiž se ovládají digitální zařízení. Umělec se tak snaží dohledat, jaký je význam "pravdy" v současné epoše, která je tolik zatížena informačním smogem a mediální manipulací.

Jde o značně aktuální video v době, v níž se slovo "post­pravda" stalo slovem roku 2016.

Jiří Žák, narozený roku 1989, vystavuje od roku 2013 a jeho poslední dva filmy byly k vidění také na Festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.

Ve snímku Mateřské město (2015) vypovídá o svém vztahu k rodnému Zlínu, městu v kleštích baťovského kultu. A ve videoeseji Lovcova noc divák s autorem prochází opuštěnou kancelářskou budovou skrze skutečnost rozloženou do pixelů. Je to upozornění na odcizení člověka ve virtuálním prostředí.