Martin Šonka, letecký akrobat
Foto: Matej Slávik
Za jednu ze svých nejlepších cest považuje Martin Šonka tu pro vítězství v Red Bull Air Race v Abú Dhabi. Kdysi se mu dělalo špatně i v městské dopravě, stal se ale vojenským letcem a dnes je leteckým akrobatem. Díky surfování si stoupenec aktivní dovolené zamiloval Havaj.

Na závody v letecké akrobacii nebo světové série Red Bull Air Race se dopravuje Martin Šonka jako běžný pasažér dopravními letadly. Závodní stroj cestuje v bednách a až na místě ho jeho tým dává dohromady. Mimochodem, letadlo na závody v letecké akrobacii má cenu 10 milionů korun a to druhé na Red Bull 17 milionů korun.

Při závodech Red Bull musí letec vydržet gravitační přetížení až 12 G. Což znamená, že je stlačován do sedadla silou, která se rovná dvanáctinásobku jeho hmotnosti. Přitom jako dítě necestoval vlakem nebo autobusem bez Kinedrylu.

"Mně se dělalo špatně i v městské dopravě z Tábora do Sezimova Ústí. Těch 15 minut jsem musel jet na dvě etapy." Nyní už ale cestuje velice rád. "Dokonce jsem zvyklý balit na poslední chvíli, někdy dobaluji těsně před odjezdem na letiště."

Abú Dhabi: Cesta za historickým prvenstvím

jarvis_58e3b74c498e6cb2e186ebe1.jpeg

Letošní první závod světové série Red Bull Air Race, v němž létá 15 nejlepších pilotů světa rychlostí až 400 kilometrů v hodině mezi takzvanými pylony, vyhrál Martin Šonka. Při televizním přenosu se ani nezdálo, že měl velkou radost.

EKONOM

Tento článek vznikl pro časopis Ekonom. Předplatit si ho můžete zde.

"Je pravda, že nevyvádím, spíš se raduju v sobě. Neběhám, netančím, možná jen tak trochu poskočím a zamávám rukama nad hlavou," říká s tím, že cesta na závody v Abú Dhabi byla jedna z jeho nejlepších.

"Letím na hraně výkonnosti letadla i své. Ale k vítězství se musí sejít víc faktorů. Nesmím být nervózní, akrobacie a Red Bull jsou o hlavě, je to o obrovské koordinaci rukou i nohou, jak dokážete letadlo čistě řídit," vypráví pilot. Stačí, aby mu foukal vítr o dva metry za sekundu silněji než jeho soupeři a může kvůli tomu prohrát.

"V Abú Dhabi to bylo jiné v tom, že jsem se dokázal stoprocentně soustředit, nebyl jsem nervózní. Pomohlo, že jsem byl dobrý v tréninku, vyhrál kvalifikaci. Když se trápíte v tréninku, snažíte se zjistit proč a něco měnit, stane se, že dojde k chybě," říká Šonka. Oslava vítězství vyšla lacino. "Na party po závodě jsem si dal dvě piva a měl jsem ji, jako bych dal deset piv. Tak jsem šel spát."

Havaj: Propadl jsem surfování po vlnách

jarvis_58e3b74c498e6cb2e186ebe5.jpeg
reklama

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Máte již předplatné nebo registraci? Přihlaste se.
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.