Jak namíchat bestseller
Foto: Miloš Gašparec
Strhující příběh, aktuálnost, čtivý styl, originalita, humor. To jsou základní ingredience úspěšné knihy. Kolik takových se podaří během roku vydat a kolik z nich přinese zisk?

Když má Alexander Tomský popsat, co je to vlastně bestseller, nejprve se odvolá na Angličany. "V Británii rádi dělí bestsellery na tři skupiny: best seller, fast seller a steady seller. Jde tedy o kategorii poněkud tekutou a neznamená víc než vysoce nadprůměrný a překvapivý počet prodaných výtisků."

Známý politolog, spisovatel a překladatel na začátku 80. let založil v Londýně exilové nakladatelství Rozmluvy a v roce 1990 ho přenesl do Prahy. Posléze řídil Academii, Leda/Rozmluvy a působil také v nakladatelství Národního divadla, takže zná moc dobře český knižní trh. Ten v posledních letech nezadržitelně klesá, a tak se mění i "parametry" pro český bestseller.

"Prodej zhruba 5000 výtisků za rok ode dne vydání lze už dnes považovat v Česku za výjimečný," tvrdí Tomský.

"Donedávna se o bestselleru mluvilo při hranici 10 tisíc výtisků, z aktuální praxe bych se ji nebál snížit na 7,5 tisíce," je o trošku větším optimistou Milan Gelnar, ředitel nakladatelství Argo.

reklama

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.