Zpět do minulosti
Foto: archiv
Ohlédnutí občas není na škodu. Někdy přitom najdete i skvělou knihu.

V tichém světě pod vodou
Zuzana Brabcová: Daleko od stromu, Druhé město

V některých případech má smysl se navracet a vydávat tituly soudobé české literatury, které se dostaly ke čtenářům třeba již před třiceti lety − jako v případě románu Zuzany Brabcové Daleko od stromu. S ním to pravda bylo poněkud složitější, protože se o něj nejprve postaralo exilové nakladatelství INDEX, působící v Kolíně nad Rýnem, a do oficiální domoviny pronikl až v polistopadovém svobodnu. Je třeba přitakat průvodním slovům Petra A. Bílka, že "čteme příběh o hledání cesty, který je protipólem soudobých nostalgických obrazů − cesta do hlubin dětství a mládí je vynucenou zastávkou u brány, kde se otevírá nitro temnoty… … je zpovědí o hledání sebe sama v labyrintu, do jehož středu cesta nevede". Výpověď o znormalizovaných časech, v nichž hrdinka kostrbatě nastupuje na svou vlastní cestu konfrontována jednak rodinnými rituály a limity, jednak dobou oděnou v absurdních kulisách a s dotírajícími pohůnky manipulativního Velkého bratra. Představte si situaci, že žijete v tichém světě pod vodou. Jen krátce vynoříte svou hlavu nad hladinu, a než vaše oči zaostří a spatří horizonty pobřeží, raději se potopíte zpět. V takovém rozpoložení se cítí zpovídající se hrdinka moderního bildungsromanu, který jako první získal v roce 1987 Cenu Jiřího Ortena.

reklama

Ze ztracených časů
Božena Němcová: Babička, Host

Zlozvyk či schopnost nudit se je přirozená vlastnost, o niž bychom neměli okrást ani své děti. K těmto přirozeným vlastnostem přiřaďme pak ještě řadu dalších "nepotřebných", třeba umění plnohodnotně prožívat "iracionální naivitu" světa beletristického vyprávění. V prestižní edici České knižnice, která přináší kanonické texty české literatury, vyšel konečně skvělý text Boženy Němcové Babička. Pro žáky základních škol nudná noční čtenářská můra, pro dospělého a zralého čtenáře pohlazení kvalitním literárním textem a idylou zaniklého světa, v němž lidské dobro překrývá démonické zlo, v němž padají sociální bariéry a v němž svět přírody i člověka mají svůj nenarušitelný řád. Nadstandardní ediční prémií je Komentář Jaroslavy Janáčkové, v němž se znalkyně díla i života naší klasičky novátorsky zastavuje u tvůrčích i privátních okolností zrodu textu, u jeho přijetí dobovou kritikou, u duchovního ovlivnění prostředí, texty a lidmi, s nimiž se autorka dostávala do styku, resp. u podrobné motivické analýzy. Nejkrásnější je však stále válečné vydání v nakladatelství ELK, k němuž své kresby připojil Adolf Kašpar. Ony jsou stejně jako samotný text branou, kterou lze uniknout do nenávratně ztracených časů…

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.