Jan Burian
Foto: Michaela Danelová
Ředitel Národního divadla Jan Burian začne na jaře režírovat operu Libuše, která je stále velmi současným dílem. "Nedokážeme cítit, co nás spojuje, pořád hledáme rozdíly," upozorňuje v duchu kněžniných slov.

Vybírejte, já jídelní lístek znám," pokyne mi Jan Burian v italské restauraci Kogo v samém centru Starého Města, přesto stranou hlavního proudu turistů směřujících k orloji. "Nechodím sem denně, spíš na pracovní oběd nebo večeři, případně když přijedou hosté ze zahraničí. Podávají tu výborné čerstvé seafood," vysvětluje ředitel Národního divadla. Nakonec volí z grilovaných specialit kalamáry, já si ze stejné části jídelního lístku nechám doporučit chobotnici a předtím ochutnám výbornou sytou rajčatovou polévku. "Chobotnici tady umějí dobře připravit, do měkka, když ji dělám na grilu sám, obyčejně je tvrdá," přizná sebekriticky můj host.

V Kogu si ale objednává i hutnější pokrmy, například italskou dršťkovou polévku. "Chutná jinak než naše česká. Dávám si ji, protože moje žena je vegetariánka, a i když připravuje maso, těžko by se překonala, aby uvařila dršťky," usmívá se Jan Burian. Pak ale přejdeme k těžkostem, s nimiž se v Národním divadle už pár měsíců potýká, a na tváři se mu objeví trochu unavený výraz. Od léta trvají jednání se sboristy, jednou z devíti odborových organizací, s níž se nedaří uzavřít přílohu kolektivní smlouvy. "Požadují takovou úpravu pracovní doby, která by omezila počet zkoušek a možná i představení oproti stávající praxi, s čímž nesouhlasíme," vysvětluje ředitel největšího divadla v zemi.

Pracovní oběd s Janem Burianem

reklama

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.