Diagnóza filmaře nebo politika
Foto: archiv
Zatímco se Woody Allen v povídkách utkává sám se sebou, dostal František Kriegel unikátnější příležitost: utkat se s dějinami. I když morálně zvítězil, nesl zároveň v sobě tíhu vlastní komunistické minulosti.

MŮJ DVOJNÍK DIKOBRAZ
Alain Mabanckou: Paměti dikobraza, Dauphin

Konžský spisovatel Mabanckou sice žije v USA, ale ve svém díle se vrací do Afriky. Dikobraz z názvu jeho románu je dvojníkem muže jménem Kibandi. Podle legend má totiž člověk ve světě zvířat svůj protějšek. Ne vždy však onen protějšek bývá hravý a svobodomyslný. Kibandiův dikobraz se v prozaické bajce mění ve vraždící monstrum, v tupý nástroj, který nese pomstu či jen pouhý hněv. A ten je zde, na pomezí civilizace a divočiny, nebývale vražedný.

Nečteme však pouhou variaci na nejtemnější strunu lidství. Mabanckou si hraje se čtenářem i sám se sebou. Často nevíme, co bylo myšleno vážně a co v křivém žertu. Respektive, můžeme si sami vybrat, jak na literární skutečnost nahlížet. Bát se, nebo se smát. Tu možnost má čtenář až do konce pozoruhodného čtení.

reklama

Mabanckou má vzácný dar, jak namočit evropskému či americkému čtenáři nos v dávných mýtech a bájích. Člověk ze západní části světa po několika stránkách ztrácí jednu vrstvu společenské ochrany po druhé, konvence a zvyklosti odplouvají a on zůstává − ničím nezaštítěn − vystaven pochybám. Potká-li čtenář ve svém nitru krvelačného dikobraza, uvidí odvrácenou stranu sebe sama. To je ono poučení, které každá správná bajka přináší.

JEDEN HŘBET CHAOTIKŮV
Woody Allen: Obhajoba šílencova, Argo

Woody Allen, jak ho známe a máme rádi. Neurotický, chaotický a sebeironický. Podtitul knihy Téměř souborné vydání napovídá, že ve svazku chybí jen málo z povídek newyorského filmaře. Vyřídit si účty, Bez peří a Vedlejší účinky jsou názvy tří povídkových souborů shromážděných teď pod jedním knižním hřbetem.

Nakladatelství Argo odpovídá na Allenův styl podařenou obálkou v duchu lékařské zprávy. Rovněž ta je hravá, drobně nepřehledná a v každém směru vtipná. Allen je osvědčená značka. Monolit. Možná i pevný bod, který pohne čtenářovou duší. Allen se nemění, stárne, ovšem drží vlastní linku. Je naprosto nezaměnitelný − na plátně i na stránkách. Kolik autorů to o sobě může říct? Allen filmový je stejný jako Allen knižní − nepřekvapí, ale nadchne. Je tak trochu jako starý hit. Jsou chvíle, kdy člověku ta známá melodie už leze na nervy, ale mnohem častěji si ji pustí znovu. A znovu. A ještě jednou.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Máte již předplatné nebo registraci? Přihlaste se.
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.