Zadní trakt pražského Divadla na Vinohradech, obrácený do Římské ulice, se noří do stínu. Z protilehlé secesní fasády japonské kafeterie Momoichi však září zlacený nápis "Karel Horák, architekt a stavitel", odkazující na autora řady vinohradských budov z přelomu 19. a 20. století. Interiér kavárny hlídá obrovský nafukovací Totoro, lesní duch ze slavného animovaného snímku režiséra Hajaa Mijazakiho.
Římská 35 je místem, kde se střetávají málo podobné světy: na jedné straně se o pozornost hlásí česká verze fin de siécle, na straně druhé třeba hudba japonského skladatele Džóa Hisaišiho, jehož melodie k filmu Můj soused Totoro z roku 1988 zná celý svět. Ale v Římské 35 sídlí také knižní butik Book Therapy, který kosmopolitismus této části Vinohrad posouvá ještě o kus dál.
Jeho spolumajitelka Petra Caudr Hanzlíková sedí pod Totorovým dohledem nad studeným zeleným čajem v kafeterii Momoichi, která je jedním z jejích domovských podniků. Knihkupectví Book Therapy zákazníkům otevírá až v poledne, zato je možné v něm strávit tři nebo čtyři hodiny poté, co se v osm večer sečte tržba z kasy. Jednotlivci i dvojice do něj přicházejí posedět u sklenky vína, ale především prolistovat si knihy. Přicházejí za novým zážitkem, možností strávit večer jinak, než je obvyklé.
"Je to projekt založený na důvěře a zatím se nám důvěra vyplácí," říká Petra Caudr, která zájemce o "VIP terapii" neprověřuje a spoléhá na to, že žádná z knih, které pro svůj vinohradský obchod vybírá u nakladatelů z Česka i zahraničí, nepřijde k úhoně.
Book Therapy však není jediným projektem, jemuž se Petra Caudr věnuje. Její pracovní doba, která se odpoledne krátí kvůli vyzvedávání syna ze školy, musí obsáhnout ještě tři další: eventovou agenturu Select, obchod s českými designovými suvenýry Lípa a v posledních měsících také knižní službu pro rodiče s dětmi nazvanou Flowers and Dinosaurs.
Kytky a dinosauři
"Jaký mám v práci systém? Pořád ho hledám," usměje se Petra Caudr nad otázkou, zda se dají čtyři projekty sladit s péčí o čtyřletého chlapce. Na univerzální manažerské rady v duchu "mít vše hotovo" však nedojde. Podnikatelka projevuje živý zájem spíš o to, co a jak se učí její syn, který chodil do montessori školky a nyní − čili v necelých pěti letech − pokračuje na mezinárodní základní škole.
"S kolegy jsme si kvůli stávajícím projektům vyhradili dva dny v týdnu, kdy se potkáváme, ale snažíme se udržet od nich odstup, abychom nezapadli do provozních detailů a dokázali projekty posouvat dál," říká Petra Caudr. "Pak do toho přijde něco nečekaného, třeba mi volají ze školy… A jedu," uzavře kapitolu systematizace práce, kterou si však plánuje "komplikovat" dalšími nápady.
Manžel a spolumajitel Jiří Caudr, manažer marketér se zkušenostmi z O2 či Zootu, se jí prý občas směje, že neuplynou ani dva týdny a ona si zase vymyslí novou firmu. Jeho postřehy z korporátního prostředí, v němž sama nepracovala, ale považuje za cenné. Pružnost Petry Caudr přesto korporátní praxi překoná − mezi nápadem a schopností ho okamžitě realizovat často neuplynou více než dva měsíce.
S podobnou rychlostí vznikl rovněž servis nazvaný Flowers and Dinosaurs, který funguje od letošního jara a jeho spoluautorkou je podnikatelčina kamarádka a kolegyně Vlaďka Hlaváčková. Kytky a dinosauři jsou službou pro rodiče s dětmi, kteří chtějí trávit čas čtením, ale nemíní ztrácet hodiny probíráním nejnovější produkce v knihkupectvích. Za 890 korun měsíčně jim Flowers and Dinosaurs pošlou dvě dětské knihy, jednu z nich v angličtině.
"Nejdřív jsme s Vlaďkou myslely, že o naše balíčky budou mít největší zájem lidé z Prahy, ale je to naopak. Zákazníci se hlásí od Aše až k Hodonínu. Nedávno jsem posílala balíček na německý ostrov Sylt, běžně zasíláme na Slovensko i na Maltu," vypočítává Petra Caudr, s jakou odezvou se setkávají tituly, jejichž výběr s kolegyní přizpůsobují věku a zájmům dětí. Zároveň však dbají na to, aby se u čtení nenudili dospělí.
Co se dočtete dál
- Dodané knihy zákazníci vždy přijmuli až na jednu výjimku? Co se stalo?
- Stíhá při vedení knihkupectví i knihy číst?
- Jak zvláda další její projekt Lípa a eventovou agenturu Select?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi