Rodinný dům v pražské Troji (2012) se řadí k výjimečným minimalistickým počinům z oblasti individuálního bydlení.
Foto: Rudolf Skopec
Stala se zásadní postavou české architektury, ale můžeme ji nazvat také skvělou umělkyní i morální autoritou. Dvacátého června oslaví devadesáté narozeniny.

Své domy nazývá výhradně "baráky". Jdou k jádru problému, jsou nevyumělkované, nadčasové. Je to patrné zejména na domě na pražském Můstku, který uzavírá spodní část Václavského náměstí, nebo na budově Fakulty architektury ČVUT v Dejvicích, kde ještě donedávna vyučovala. Když se za ní chystám, abych jí pogratuloval, tak se těším. Poprvé jsem s ní mluvil před dvaceti lety a každé z řady dalších setkání, jež následovala vždy s odstupem několika let, bylo pro mě důležité. Díky profesorce Aleně Šrámkové jsem se učil pozvolna chápat, co je to být "normální" v tom nejlepším slova smyslu a jak vypadá architektura, která se odmítá přetvařovat.

jarvis_5d02401e498e11e9e09fc79f.jpeg
Alena Šrámková v kanceláři, kde s mladšími kolegy Tomášem Koumarem a Lukášem Ehlem už více než dvacet let vymýšlí nezaměnitelné „baráky“.
Foto: Petr Topič / MAFRA / Profimedia
reklama

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Máte již předplatné nebo registraci? Přihlaste se.
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.