Nová lanovka na Sněžku
Foto: www.pecpodsnezkou.cz
Zhruba po patnácti měsících se vrátí turisté na lanovku spojující Pec pod Sněžkou s největší českou horou. Nebudou však už sedět na "klasické sedačce", ale více než sedmisetmetrové převýšení překonají v moderních kabinkách.

Komfortnější, rychlejší, ale i dražší bude jízda novou lanovkou na nejvyšší českou horu Sněžku. Po více než dvou letech výstavby se provoz lanovky za zhruba 300 milionů korun spustí pro širokou veřejnost 23. prosince.

Její předchůdkyně, "babička mezi českými lanovkami", fungovala 63 let - až do loňského září. Tato sedačková lanová dráha vedoucí z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na Sněžku byla nejstarší lanovkou v Česku.

reklama

Podle původního projektu měla sloužit jen 17 let. Přestože její provoz nebyl úplně bezproblémový a zejména na horním úseku občas v zimě lano padalo z podpěr, první větší rekonstrukce se uskutečnila až v roce 1980 po dlouhých přípravách. Již v 80. letech se také zrodila myšlenka na stavbu nové lanovky. Proti ní se však postavili ochránci přírody, kteří s výstavbou nesouhlasili a někteří chtěli zrušit i stávající lanovku, aby se tak omezil pohyb turistů na Sněžce.

Stará lanovka na Sněžku

Nová lanovka získala stavební povolení až v roce 2008 a za rok poté dostala rekonstrukce zelenou i od Evropské komise v Bruselu. Naplno pak stavba začala loni na jaře, projektu se ujala firma BAK Trutnov ve sdružení s italskou lanovkářskou společností Leitner.

Mezistanice a horní stanice vznikly přebudováním původních objektů, dolní stanice je pak zcela nová. Nástupní objekt se posunul blíže k Peci pod Sněžkou, lanovka také nově překonává řeku Úpu.

Nová lanovka má místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry komfortnější kabinky, všechny bezbariérové. Její hodinová kapacita zůstane na 250 lidech, měla by však lépe odolávat větru, jehož síla je na Sněžce pověstná.

Investorem nové lanovky je město Pec pod Sněžkou. Hodnota stavby se vyšplhala na 300 milionů korun, většinu platí dotace EU. Pro turisty by mělo jízdné zdražit asi o deset procent na 210 korun, zpáteční jízdenka pak bude stát 390 korun.

Osud staré lanovky se naplňoval postupně - nejprve byl v květnu 2012 odstaven horní úsek, loni v září pak skončil i provoz v dolní části na Růžovou horu. Zařízení staré lanovky ze světa ale zcela nezmizelo, některé části si vzalo Národní technické muzeum Praha, část zařízení šla na náhradní díly. První dolní úsek původní lanovky končící na Růžové hoře byl zprovozněn v lednu 1949, horní úsek začal fungovat v listopadu 1949. Po celé délce se trvale jezdilo od 1. července 1950.

Starou lanovku vyrobila v licenci švýcarské firmy Von Roll chrudimská Transporta a její dělníci při stavbě podávali obdivuhodné výkony - první lana například vynášeli holýma rukama. Turistů toužících po pokoření vrcholku nejvyšší české hory bylo dostatek v zimě i v létě, lanovky jich každoročně využívalo přibližně 200.000 a až na Sněžku vyjela asi polovina z nich. Jízda z dolní stanice až na Sněžku trvala 25 minut, nová lanovka to má zvládnou o třetinu rychleji.