Galerista Martin Kodl
Foto: Honza Mudra
Martin Kodl se většinou vydává na cesty za majiteli obrazů. Často dostává nabídky z Francie nebo až z USA a Kanady. Kdyby někdy galerista emigroval, tak do Kodaně. Zaujalo ho, kolik lidí se tam zajímá o umění. V Barceloně se nemohl odtrhnout od autoportrétu mladého Picassa.

Je ze čtvrté generace sběratelů a obchodníků s obrazy. V devadesátých letech navázal Martin Kodl na své předky a od té doby ve své Galerii Kodl prodal obrazy za téměř tři miliardy korun. Ta díla za ním ovšem nepřišla sama, on musel za nimi, respektive za jejich majiteli.

"Mé cesty za uměním jsou zásadní. Buď jsou za zábavou a poučením, nebo pracovní, i když ani o těch posledně jmenovaných se nedá tvrdit, že jsou jen pracovní. I takové cesty za obrazy, které pak končí v naší aukci, jsou pro mě zábavou," říká majitel pražské Galerie Kodl na Národní třídě.

Většinou se galerista vydává za majiteli obrazů, kteří jej sami osloví a požadují jeho osobní přítomnost. Často dostává nabídky z Francie, kde hlavně v Paříži pobývali čeští výtvarníci, nebo až z USA a Kanady, kam zase emigrovala spousta Čechů, kteří vlastnili zajímavá díla. A protože posledních deset let cena českého výtvarného umění stoupla na zajímavé hodnoty, majitelé takových děl začali uvažovat o jejich prodeji na tuzemském trhu. Kodl přiznává, že ne vždy se na takové cesty vydává s absolutním nadšením. Někdy vyráží velice rád, jindy výrazně méně…

"Ale po každé cestě jsem vždy nadšený. Vidím nové obrazy, obvykle poznám i zajímavé sběratele, a když se podaří nasmlouvat pěkná díla, tak mám dobrý pocit, že budeme mít kvalitní aukci i výstavu."

Olomouc: V cíli čekaly obrazy Óscara Domíngueze

jarvis_59e74c5e498e27ac5e126b1f.jpeg
Foto: ČTK

Ne všechny cesty za zajímavými uměleckými díly musí mířit do zahraničí. Například jedna vedla s režisérem, hercem a také sběratelem umění Janem Kačerem do Olomouce. "Honza Kačer se celý život choval slušně, a protože se ví, že také kupoval obrazy, obrací se na něj spousta lidí," vysvětluje Martin Kodl, proč se na výpravy za obrazy vydávají někdy společně. Kodl mu přezdívá táta Kačer. Do Olomouce jeli, aniž věděli, co je tam čeká. Mohly tam být zajímavé originály, stejně jako reprodukce. "Přijeli jsme k bezvadným lidem, maminka a dcera bydlely v nenápadném činžáku, kde měly v bytě nádherné obrazy," vzpomíná Kodl. Až po chvilce společného vyprávění se paní rozhodla mu ukázat to nejcennější ze své sbírky. "Věděl jsem, že po druhé světové válce pobýval v Olomouci španělský malíř Óscar Domínguez, ale netušil jsem, že jeho obrazy při téhle cestě najdu. Bydlel u té rodiny a ta jeho obrazy schraňovala."

reklama

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé

Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.