Frantisek Brikcius
Foto: archiv FB
Kompozice takových velikánů hudby 20. století, jakými jsou Pierre Boulez, Benjamin Britten, Witold Lutoslawski či Luciano Berio, uvede dnes violoncellista František Brikcius. Projekt eSACHERe objednal u dvanácti skladatelů legendární hudebník Mstislav Rostropovič.

Během jednoho večera zazní dnes od 19 hodin v klášteře sv. Anežky České v Praze skladby dvanácti autorů 20. století.

Budou mezi nimi kompozice takových velikánů, jakými jsou Pierre Boulez, Benjamin Britten, Witold Lutoslawski či Luciano Berio. Obdobná koncentrace skladeb moderních autorů na jediném koncertu je spíš výjimečná.

Projekt nazvaný eSACHERe připravil český violoncellista František Brikcius. Spolu s dirigentem Janem Talichem a eSACHERe Cello Ensemble zahraje dvanáct skladeb pro violoncello, které byly částečně slavnostně provedeny v Curychu 2. května 1976.

Podle Františka Brikciuse nebyl kompletní cyklus dvanácti skladeb eSACHERe doposud nastudován jedním violoncellistou. "V devadesátých letech byly skladby nahrány dvěma švýcarskými violoncellisty – sourozenci Patrickem a Thomasem Demengem," upřesnil Brikciu v rozhovoru pro magazín Místní kultura.

reklama

 


Iniciátorem cyklu eSACHERe byl violoncellista Mstislav Rostropovič (1927–2007), který tak připravil "dárek" k sedmdesátinám švýcarského dirigenta a mecenáše Paula Sachera (1906–1999).

Rostropovič, jenž se narodil v Azerbajdžánu, tedy bývalém Sovětském svazu, ale v 70. letech odešel do západního exilu, kromě Bouleze, Brittena, Lutoslawského a Berii oslovil ještě Conrada Becka, Henriho Dutilleuxe, Wolfganga Fortnera, Alberto Ginasteru, Cristobala Halfftera, Hanse Wernera Henze, Heinze Holligera a Klause Hubera. Ti napsali skladby, které využívají motiv složený ze jména Paula Sachera – Es, A, C, H, E, Re.

Propagátor hudby 20. století Paul Sacher, který podporoval také Bohuslava Martinů, inicioval vznik velkého množství skladeb. Ty pak premiérově uváděl se svým Basilejským komorním orchestrem.

Violoncellista František Brikcius je absolventem brněnské JAMU, studoval také ve Velké Británii a Japonsku. Věnuje se interpretaci violoncellových skladeb 17. až 21. století psaných především pro sólové violoncello.