Pivo (ilustrační foto)
Foto: HN - Tomáš Škoda
Výzkum nového výrobku trval dva roky a zrodil se nahodile. Jde o extrakt látek z přemrzlého piva. Zákazníci budou nové pivo dostávat na stůl v 1,5litrové lahvi, stát má 250 až 400 korun.

Chutná jako pivo, ale hřeje prý jako destilát. Vedení Budějovického Budvaru představilo nový typ nápoje B:Cryo. Jde o extrakt látek z přemrzlého piva s obsahem alkoholu 21 procent.

Produkt se podle zástupců Budvaru nedá zařadit do jakékoliv známé kategorie nápojů. Ale patrně nejblíž má k digestivu a výrobce jej doporučuje pít v menším množství po masitém jídle.

Speciální pivo zraje v budějovických sklepích 200 dní, poté je stočeno do lahví a převezeno do restaurací, kde jej na 24 až 48 hodin zmrazí při teplotě -18 stupňů Celsia. Tím se formou ledu oddělí voda od pivního základu.

Hosté pak na stůl dostanou 1,5litrovou lahev a speciální čepovací zařízení, s jehož pomocí pivo narazí.

reklama

Budvar doporučuje pít B:Cryo v objemu přibližně 0,8 decilitru. "Tento produkt chutná jako pivo, ale hřeje jako destilát," uvedl specialista řízení jakosti piva z podniku Budvar Petr Košin.

Výzkum nového výrobku trval dva roky. Podle ředitele Budvaru Jiřího Bočka se zrodil nahodile. "Průběžně testujeme, co pivo vydrží, a zkoušeli jsme, co snese při nízkých teplotách. A při tom nás napadlo, že bychom mohli udělat kryokoncentraci," uvedl. Dodal, že náklady na výzkum nebyly extrémně vysoké a Budvar je pokryl z vlastních zdrojů.

Podle Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského jde o originální produkt. "V Česku skutečně nikdo s podobným výrobkem nepřišel a domníváme se, že i z celosvětového hlediska se jedná o novinku," řekla manažerka výzkumu a vývoje Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského Věra Hönigová.

Za lahev B:Cryo o objemu 1,5 litru, která bude k dostání v 60 vybraných restauracích, zákazníci zaplatí 250 až 400 korun. Z jedné lahve by pak měli získat čtyři sklenice extraktu o objemu 0,8 decilitru. "Chceme tímto produktem přinést překvapení pro naše zákazníky a zároveň oživení pro spotřebitele," uvedl Boček.

Budějovický Budvar patří k největším tuzemským pivovarům. Loni zvýšil meziročně zisk o více než 46 procent na 325,836 milionu korun. Podle auditovaných výsledků tržby za prodej vlastních výrobků a služeb dosáhly 2,186 miliardy korun, byly tak o 87 milionů vyšší než v roce 2012. Výstav zaznamenal historické maximum – 1,423 milionu hektolitrů.